- Ramma var så godt som tvers av, rett ved akselinnsettinga, sier Aage Kristiansen i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
Vogntoget var fullastet med jernbanesviler. Foto: Statens vegvesen
- Ramma var så godt som tvers av, rett ved akselinnsettinga, sier Aage Kristiansen i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen

— Det var bra han ikke la ut på den turen, forteller Aage Kristiansen i Statens vegvesen.

- Ramma var så godt som tvers av, rett ved akselinnsettinga, sier Aage Kristiansen i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen

Det var en tidligere politimann som tipset veivesenet om vogntoget som kjørte skeivt på vei inn mot Oslo. Kristiansen og hans kolleger stoppet for å sjekke vogntoget og sjåføren. Det de da oppdaget ser de ikke ofte.

Feil på feil

— Ramma var så godt som tvers av, rett ved akselinnsettinga. Det var bare et tidsspørsmål før den ville kollapse. Det som skjer da er at man mister holdet på akslinga, kan svinge ut og skade materiell og mennesker, sier han.

Vogntoget var fullastet med jernbanesviler. Foto: Statens vegvesen

Det var Tv2som først omtalte saken.Hengeren var i tillegg fullastet med sviller, opp mot vogntogets totalvekt på 42 tonn.

Med de premissene til grunn var jo det hele ille nok. Det kunne jo fått fatale konsekvenser. Men det var ikke slutten på visa:

Forfalsket løyve

Sjåføren, en tysker, hadde ikke førerrett, da førerkortet var ugyldig. Veivesenet sjekket om løyvet for å føre vogntog i utlandet holdt mål, det gjorde det ikke da det var forfalsket.

— Det var gyldig til 2013, men var tegnet over slik at det skulle se ut som 2018. Ikke særlig bra, forteller Kristiansen.Han hadde også brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Til slutt kom politiet som tok med seg mannen i arresten. Der sitter han fortsatt fredag ettermiddag.

— Dette kunne fått fatale konsekvenser, men vi fikk heldigvis stoppet ham fra å legge ut på turen. Det er ikke så ofte vi ser slikt. En gang i året kanskje, sier han.