Animasjon: Se hvordan den nye Vågsbygveien blir når den er helt ferdig i videoen øverst i artikkelen!

KRISTIANSAND: — Vi regner med at det vil bli satt trafikk på det nordre hovedløpet mot sentrum like over nyttår. Den eksakte datoen er ennå ikke klar, sier Stig Berg-Thomassen i Statens vegvesen, prosjektleder for den nye Vågsbygdveien.

Stig Berg-Thomassen i Statens vegvesen, prosjektleder for den nye Vågsbygdveien. Foto: Tormod Flem Vegge

Han snakker om Vågsbygdporten og den nye Vågsbygdveien som nå tar form.

Ikke ferdig med testing

Den opprinnelige planen har vært at det østgående tunnelløpet skulle åpnes i midten av desember i år. Åpningen er nå utsatt, blant annet på grunn av at nødvendig testing av utstyr i den nye tunnelen er forsinket fra entreprenørens side. Det skaper ringvirkninger.

Det østgående løpet i Vågsbygdporten (til høyre i bildet), som leder trafikken fra Vågsbygd mot sentrum, skulle etter planen åpnes i midten av desember. Åpningen er utsatt på grunn av forsinkelser med testingen av tekniske installasjoner. Foto: Tormod Flem Vegge

— Alt av installasjoner som leveres fra entreprenøren må fungere feilfritt. Vegtrafikksentralen skal motta alarm når et av brannslukningsapparatene i tunnelen fjernes. Elektriske skilt skal kunne endres, slik at det vises nye kjøreruter. Signallys og vippebommer skal virke, forklarer Berg-Thomassen.

Overvåkes fra Porsgrunn

Når entreprenøren er ferdig med testing av tunnelutstyr, starter veivesenet og Vegtrafikksentralen i Porsgrunn sine tester. Mannskap i Porsgrunn overvåker allerede det vestgående tunnelløpet i Vågsbygdporten 24 timer i døgnet, blant annet via kameraer. Mannskap ved sentralen skal nå få opplæring i å overvåke og styre det østgående løpet. Opplæringen vil ta rundt 14 dager.

Her er Vågsbygdporten sett fra Kolsdalen. Fra høyre ser vi henholdsvis det vestgående tunnelløpet mot Vågsbygd og det østgående som ennå ikke er ferdig. Fra tunnelen helt bakerst i bildet, den gamle Hanneviktunnelen, skal trafikken fra E 39 ledes inn til Vesterveien. Foto: Tormod Flem Vegge

— Vi får ikke klarsignal til å åpne tunnelen, før alt er formelt godkjent av Vegdirektoratet, påpeker prosjektlederen.

Tunneler i Hannevika

Når det østgående løpet i Vågsbygdporten åpner, åpnes samtidig en av tunnelene ved rundkjøringen i Hannevika, ei påkjøringsrampe som leder inn til Vågsbygdporten. Dermed blir det mulig for bilister som kommer fra Søgne og E 39 å kjøre til Vågsbygd direkte fra Hannevika.

Her ser vi rundkjøringen i Hannevika. Når rundkjøringen etter hvert settes i drift, vil trafikken fra E 39 og Søgne kunne kjøre til Vågsbygd via den høyre tunnelen bakerst i bildet, som fungerer som påkjøringsrampe. Den venstre tunnelen leder trafikken ut fra Vågsbygdporten. Foto: Tormod Flem Vegge

Den andre tunnelen i Hannevika, avkjøringsrampa fra Vågsbygd, åpner ikke før veiarbeidet ved rundkjøringen er ferdig.

Gammel tunnel blir ny

I Hannevikdalen arbeides det nå med å "pusse opp" den gamle Hanneviktunnelen. Hovedtrafikken fra E-39 skal etter hvert ledes gjennom denne tunnelen og ut på Vesterveien.

Denne tunnelen skal fremstå som ny når den er ferdig, med nye veggelementer, ny elektronikk og nye lys, ny asfalt og nye kummer. Trafikken blir ikke ledet gjennom den, før hele veisystemet på den nye Vågsbygdveien er komplett.

Legger om sykkelvei

Gang og sykkelveien mellom Elkem og Blørstad vil bli lagt om. Sykkeltrafikken vil bli lagt via Lillejordet og forbi Trekanten senter.

Den gamle Hanneviktunnelen er ribbet for alt det gamle innholdet, og får nå en moderne oppgradering. Denne tunnelen vil lede trafikken fra E 39 og Søgne inn på Vesterveien. Foto: Tormod Flem Vegge

— Den gamle sykkelveien skal graves bort. Vi kan ikke bringe syklistene inn i et område med farlig anleggsaktivitet, sier Berg-Thomassen.

Den siste "armen" i Fiskålokket, som leder trafikken til og fra Elkem, skal for øvrig etter planen være ferdig på nyåret.

Arbeidet med nye Vågsbygdveien skal etter planen være fullført rundt påsketider neste år. Så langt er anleggsarbeidet i rute.