INGEN LYKKE: Ordfører i Kristiansand, Arvid Grundekjøn, mener de rødgrønne politikerne fra landsdelen har forsømt seg når regjeringen har fordelt veipenger gjennom Nasjonal transportplan. - De som sitter i kø mot Søgne, blir ikke så mye mer lykkelige av broer på Vestlandet eller at Meråkerbanen blir elektrifisert, sier han. Foto: Torstein Øen

Regjeringen vil de kommende ti årene bevilge penger til å bygge firefelts vei fra Kristiansand til Vigeland. Bortsett fra en strekning: den 6,5 kilometer lange strekningen Breimyrkrysset — Søgne.

— Det har oppstått en nokså pussig situasjon. Jeg lurer på om det reflekterer en politisk fattigdom der regjeringspartiene i vår landsdel ikke har nådd fram med sine krav, sier ordfører Arvid Grundekjøn (H) til Fædrelandsvennen.

Han ble ikke imponert da Statens vegvesen presenterte planene for E 39 i et møte i Sørlandets Travpark fredag ettermiddag: Disse omfatter.

• Firefeltsvei Søgne - Vigeland. De fleste strekkene med oppstart etter 2017. • Møtefri vei Vigeland - Lyngdal.

• Firefelts vei Gartnerløkka - Breimyrkrysset. Oppstart etter 2017. ## Firefelts vei

De rødgrønne stortingsrepresentantene fra Agder fnyser av kritikken mot veiplanene.

— Dette er et historisk løft for Vest-Agder. Og dette er ikke bare et Aust-Agder eller et Vest-Agder-prosjekt. Dette er et nasjonalt prosjekt, sier stortingsrepresentant Kari Henriksen (Ap).

Hun mener kritikerne må slutte å bare snakke om det landsdelen ikke får, og heller ta inn over seg at regjeringen prioriterer en rekke veiprosjekter i Agder.

— Men det er likevel det samme refrenget opposisjonen bruker hver gang. Det er alltid for lite. Det de leverer er 150 milliarder i skattelette. Vi leverer over 500 milliarder til samferdsel, sier Kari Henriksen.

Og legger til:

— Dette er klaging og syting av verste sort!

— Grundekjøn mener dere har vært for svake?

— Det er veldig interessant at den kritikken kommer fra en ordfører som faktisk ikke har prioritert samferdsel i sin periode. Han holdt på å parkere belønningsmidlene helt, så den kritikken tar jeg med knusende ro, sier hun.

Fornøyd

På fredagens veimøte måtte også regionveisjef Kjell Inge Davik svare på flere kritiske spørsmål om køen til Søgne.

— Dette har vært hjertebarnet mitt, men det er ikke kommet noe, sa en oppgitt Sigmund Oksefjell (Sp).

Til Fædrelandsvennen sier Davik at strekningen gjennom Songdalen ble spilt inn sent i prosessen, og at det kan være en grunn til at den ikke er med.

Han presiserer samtidig at regjeringen har sagt at det skal bygges firefelts vei helt til Vigeland og Statens vegvesen har planene klare for hvordan Søgne - Kristiansand skal bygges. Dermed er det stor sjanse for at pengene kommer senere.

Selv er Davik fornøyd med Nasjonal transportplan.

— Dette er nesten en innertier, sier han til Fædrelandsvennenn

Hjertebarn

Kjell Inge Davik skal snart begynne å jobbe med neste NTP som kommer i 2017. Arvid Grundekjøn satser på regjeringsskifte og nye prioriteringer før den tid.

— De som sitter i kø mot Søgne, blir ikke så mye mer lykkelige av broer på Vestlandet eller at Meråkerbanen blir elektrifisert, sier han.

Sigmund Oksefjell vil derimot jobbe for å få dagens regjering til å legge inn de siste 6,5 kilometerne på E 39 før Stortinget skal vedta Nasjonal transportplan i juni.

— Vi skal jobbe som bare tusan for å få den inn de uprioriterte midlene som også skal fordeles. Det er så utrolig viktig både for hele E 39-strekningen og for beboerne som må stå i kø der hver eneste dag, sier han.