KRISTIANSAND: Da forslaget til Nasjonal Transportplan (NTP) ble lagt fram 25. februar, sa Holmelid at han håpet alle samferdselsområdene på Sørlandet ville ligge høyt på prioriteringslistene, ikke bare vei. Nå reagerer han på at kommuner og fylkeskommuner i landsdelen har et veldig ensidig fokus. Den gang sa han:

— Vi opplever nå en økt oppmerksomhet på jernbane, og vet at Sørlandsbanen er høyt prioritert i høyhastighetsprosjektet. Sørlandet er nå i en posisjon der vi kan prioritere tog. I en slik situasjon synes jeg det er synd at man kaller grupper for "Sørlandets samferdselsløft" og kun jobber for vei. De utgir seg for å jobbe med samferdsel, men gjør ikke det, sier Holmelid.

Han pekte på at Sørlandet nå har tidenes mulighet til å komme på banen i jernbanesaken, men fryktet samtidig at man i Oslo ikke oppfatter dette, på grunn av det ensidige fokuset på vei.

Leder i "Sørlandets samferdselsløft", som ligger under NHO Agder, Knut Dannevik, ønsket da ikke å kommentere Holmelids angrep på navnevalg, men peker på behovet for en samlet innsats i forhold til veiutbygging inn mot NTP.

— Vi jobber også aktivt i forhold til vei mot Kjevik og en utvikling av et bedre flytilbud, sier Dannevik.

Fylkesordfører i Aust-Agder og leder av "Vegaksjonen", en samordning på fylkes og kommunenivå, Bjørgulv Sverdrup Lund (H), er glad for at folk oppfatter at det er fokus på vei nå.

— Samtidig har vi organer som jobber for de øvrige samferdselsområdene. Jernbaneforum Sør gjør en god jobb, og vi baserer våre høringsinnspill på innspill fra dem. I sist fylkesting var vi positive i forhold utviklingen av Sørvestbanen.

— Alf Holmelig er positiv til jernbanen, vi er positive til alt. Vi må heller ikke glemme at vi snakker lengre tid når det gjelder utbygging av jernbanen. Men hvis Holmelid spar fram milliarder til vei, vil ingen bli mer fornøyd enn meg, sier Sverdrup Lund.