OSLO: – Jeg har hørt det samme siden jeg ble skadet for 15 år siden. Det går altfor sakte. Vi må ha mye mer møtefri vei, sier han.

Dødsulykke

Søgnemannen var yrkessjåfør. På kvelden 3. juni 1998 var han på vei fra Østlandet med vogntoget sitt. I en høyresving på E 18 ved Rannekleiv like utenfor Arendal gikk det galt. To store trailere kolliderte, front mot front. Føreren av den andre bilen omkom. Olaussen bler sittende fastklemt i vraket av sitt eget vogntog. Flere timer senere klarte redningspersonell å skjære ham ut.

Nå bruker han så mye tid han kan og orker på å kjempe for trafikksikkerhet, i stor grad bedre veier.

— Firefelts vei er ikke det eneste som virker. Men det må være oversiktlige og møtefrie veier, sier Olaussen.

Fredag var han i Oslo under veikonferansen til foreningen Nei til Frontkollisjoner. Han er selv aktiv i foreningen. I tillegg er han styremedlem i Personskadeforbundet i Vest-Agder og medlem av brukerutvalget ved Sunnaas Sykehus. Der har han brukt mye tid på å trene seg opp etter den alvorlige trafikkulykken.

— Det er opplevelser man aldri glemmer, og som setter dype spor, sier han.

Utfordret politikerne

Olaussen utfordret politikerne flere ganger under paneldebatten på Oslo Kongressenter.

— Jeg er ikke imponert over det dere snakker om. Mens vi sitter her og diskuterer kan vi lese i avisene om alvorlige ulykker, sa han. Olaussen var også opptatt av at forebyggende trafikksikkerhetsarbeid ikke bare er en utgift.

— Dere bør se hvor mye trafikkulykker koster samfunnet, og tenke på at de pengene kan spares dersom det bygges bedre veier, sa Olaussen. Både Olaussen og flere av politikerne i panelet hevdet at regjeringen lovet mye mer penger til midtdelere i valgkampen i 2009 enn det som er kommet.

Fredag kveld deltok Olaussen i sin rullestol i fakkeltoget i Oslo sentrum for å demonstrere for flere møtefrie veier.