19. april kunne Espen Hennig-Olsen ønske kaptein Tommy Fjeld velkommen til Kjevik etter å ha hentet flyet i Brasil. Foto: Kjartan Bjelland
Her klipper Espen Hennig-Olsen det blå båndet og markerer at Flynonstop er i gang med flygningene fra Kristiansand Lufthavn Kjevik. Foto: Sondre Steen Holvik
Stor stemning i flyet da Espen Hennig-Olsen kunne ønske passasjerene god tur på jomfruturen til Paris. Foto: Sondre Steen Holvik

KRISTIANSAND: — Styret sa til meg tre ganger at jeg måtte gi meg. Første gang var 19. august, i den dårligste salgsuka i hele året. Det var ikke et menneske på Sørlandssenteret, det var tomt i byen og omsetningsrapportene våre var ikke hyggelig lesning, sier Hennig-Olsen.

Etter en lang dag på kontoret forteller han om vemodet han føler etter å ha blitt tvunget til å gi opp drømmen.

— Jeg hadde lyst til å strekke meg så langt som overhodet mulig for å få det til, og helt til det siste trodde jeg at vi skulle få til en avtale med noen, at vi et eller annet sted skulle møtt en investor som kunne hjulpet oss videre, sier Hennig-Olsen.

"Den følelsen"

Men langvarige sonderinger og utallige møter med potensielle investorer, førte ikke til annet enn økt frustrasjon hos ham og kollegene.

— De satt og hørte på oss i to timer, og sa at de var imponert over jobben vi gjorde, men når det kom til stykket turte de ikke å gå inn med penger, sier Hennig-Olsen.

Han forteller at håpet svant for alvor fredag i forrige uke. Da fikk han "den" følelsen som fortalte ham at spillet var over.

— Først fikk vi stang ut, så ble det stang ut igjen, og til sist fikk vi en følelse at noen hadde sveiset igjen hele målet, sier Hennig-Olsen.

Mandag kveld lot han seg til slutt overtale av styret.

— Styret har jo plikt til å si ifra, og det gjorde de. Men Flynonstop har vært livet mitt de siste to og et halvt årene, og jeg har levd med selskapet døgnet rundt, sier Hennig-Olsen.

Vondt

Han legger ikke skjul på at avgjørelsen ble tatt med tungt hjerte.

— Jeg tror vi var veldig nærme målet, selv om vi vel aldri får svar på det.

- Hvor mye går dette inn på deg personlig?

— I perioder har det vært veldig vondt den siste uka. Men det går over, og jeg vil venne meg til tanken etter hvert. Kona spurte meg om dette var min verste dag i livet, og jeg svarte at det er jammen ikke langt unna.

Stolt

Vondt er det også å tenke på de ansatte som nå står uten jobb og de som taper penger på konkursen.

— Det er det aller verste. Jeg må få lov til å skryte av de ansatte, som har vist en fantastisk dedikasjon og stå på-vilje. De er enestående, og det var trist å se dem gå ut døra i dag, noen av dem gråtende.

Han er stolt over det han og resten av selskapet tross alt skapte, med utgangspunkt i "en penn og en Mac", som han sier om sitt første møte med Daniel Lundberg på Gardermoen i november 2011. — Det var slik det begynte. Ikke mange ville fått til det samme som vi gjorde, men dessverre tok pengene slutt før vi kom helt i mål. Etter hvert kom vi inn i en vond spiral, der vi løp mer etter penger enn å gjøre det vi egentlig skulle.

Pust i bakken

Tross nedturen med Flynonstop tror Hennig-Olsen det er mulig å drive et flyselskap med base i Kristiansand, og kommer gjerne med gode råd på veien.

— Kanskje jeg heller skulle fortelle hvordan du ikke skal gjøre det, sier han galgenhumoristisk.

Hva han skal gjøre etter livet med Flynonstop, vet han foreløpig ikke, men det blir i hvert fall en aldri så liten pust i bakken først.

— Jeg må vel ta det litt med ro fram til jul, og så får vi se hva det blir etter det.

Sitter du fast i utlandet etter konkursen? Vår journalist Tarjei Leer-Salvesen ønsker å snakke med deg. Ring på telefon 92 42 99 35 eller send mail til tips@fvn.no