KRISTIANSAND: — Det blir bilister og lokalbefolkningen som må ta brorparten av regningen, konstaterer fylkesordfører i Vest-Agder, Terje Damman (H), etter å ha blitt referert summen av Fædrelandsvennen.

For de to veiprosjektene kan til sammen en regning på 2,5 milliarder kroner, eller rundt 70 prosent av totalsummen, havne i fanget på bilistene.

— Jeg tenker at det er en altfor høy andel. At disse prosjektene har en bompengeandel på langt over 50 prosent er skuffende, ettersom de er viktige i det sentrale veinettet, sier Damman.

Statens vegvesen sendte mandag ut handlingsprogrammet sitt til høring, som er lagt opp etter Nasjonal transportplan (NTP).

Bompenger

I prosjektet E 39 Gartnerløkka–Breimyrkrysset, som ligger inne i perioden 2018–2023, legges det opp til at 1,7 milliarder kroner av totalsummen på 2,5 milliarder hentes inn gjennom bompenger.

Ny vei til Kjevik ligger i samme periode, og her skal 760 millioner kroner av totalkostnaden på rundt milliarden dekkes av bilistene. For de to prosjektene er det 66 prosent og 75 prosent som altså faller på bilistene.

Terje Damman er også medlem av styringsgruppa for bypakken i Kristiansandsregionen, hvor begge prosjektene inngår. Han sier at det har ligget som en føring at de store veiprosjektene vil kreve bompenger som en del av finansieringen, men han håpet på en langt lavere andel.— Vi må ha et spleiselag med staten, men andelen bompenger kan bli veldig stor. Ved finansieringen av Vågsbygdtunnelen i bypakke én kom mellom 80–90 prosent fra bompenger, sier han.

Politisk beslutning

Regionvegsjef i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik, sier at veietaten er låst til NTP når de utarbeider handlingsprogrammet.

— Vi forholder oss til NTP, som er vedtatt i Stortinget. Det er der splitten mellom statlige midler og brukerfinansiering ligger, sier han.

- Er bompengeandelen på disse prosjektene høye, sammenlignet med andre?

— Det varierer veldig rundt om i landet. Men andelen er høyere i byene enn på landet, sier han.

Bypakke

Handlingsprogrammet forutsetter at det blir tilslutning til delvis bompengefinansiering innenfor fase to av bypakken for å bygge Gartnerløkka–Breimyrkrysset og ny atkomst fra E 18 til Kjevik.

Terje Damman sier at veien ut til Kjevik kommer senere enn han trodde.

— Vi håper at den veien kommer inn tidligere, med tanke på utbyggingen av Lauvåsen og signalene fra Avinor om behovet for ny vei.

En veistrekning som ikke er nevnt, er den mye omtalte strekningen fra Breimyrkrysset til Søgne. Veien gjennom Songdalen ble lovet 800 millioner av samferdselsminister Marit Arnstad under valgkampen, men styringsgruppen fikk aldri løftet tilsendt skriftlig, og satt igjen med spørsmål om dette egentlig var bompenger.

— Vi skal ha et møte i styringsgruppen til uka, der sentrale folk fra veivesenet skal møte. Da vil vi få vite hva veivesenet sitter på av informasjon, sier ordfører og leder av styringsgruppa for bypakken, Arvid Grundekjøn.