KRISTIANSAND: Det medfører halvannen måneds forsinket åpning, rundt 1. april, for tunnelen fra Kolsdalen til Vågsbygd.

— Det er veldig mange elektroelementer som skal på plass, fungere og være kontrollert før vi får tillatelse til å sette på trafikk. Det gjelder å ikke skynde seg så mye at vi må rykke tilbake til start, men gjøre ting ordentlig, forklarer prosjektleder Stig Berg-Thomassen fra Statens vegvesen til Fædrelandsvennen.

Det betyr samtidig at planlagt dato for åpning av det andre tunnelløpet og dermed hele Vågsbygdporten, 1. november, trolig kommer for brått på.

- Veldig mye elektroarbeid

— Det er nok et sannsynlig scenario at dette tidspunktet forskyves, hvis ikke vi er heldige og ting går glattere enn vi skulle tro, sier Berg-Thomassen.

Det som nå monteres og kontrolleres til minste detalj er blant annet lysregulering, skilt, vifter, bommer, overvåkingskameraer, varslings- og styringssystemer, som skal samkjøres med Vegtrafikksentralen.

— Det er veldig mye elektroarbeid i en tunnel. Blant annet skal man ha strømtilførsel fra begge sider, slik at hvis kablene brenner tvers over, skal likevel viftene virke, forklarer prosjektlederen.

Det er dette arbeidet som har tatt lengre tid enn planlagt. Når ikke tunnelløpet kan tas i bruk, kan heller ikke rivingen av broa i Hannevikdalen starte. I mellomtiden har man startet asfaltering av det andre tunnelløpet for å vinne litt tid.

- Sover godt

Dermed må Vågsbygd-bilistene vente et par måneder ekstra før den trafikale perleporten åpner seg, men utover det skal ikke forsinkelsen innebære særlig dramatikk.

— Jeg sover godt om natta med dette. For trafikkavviklingen betyr det svært lite siden vi har et veinett som fungerer nå, mener Stig Berg-Thomassen.

Prosjektet har en stram kostnadsramme på 1,2 milliarder kroner, og man anser fra veivesenets side at det ikke er verdt prisen å betale seg ut av trøbbel, ved bruk av overtid og ekstra arbeidskraft.

Det er for tidlig å si om utsettelsen får konsekvenser i form av dagbøter til entreprenør, i så fall på flere hundre tusen kroner. Prosjektlederen erkjenner at også veivesenet som byggherre må ta ansvar for situasjonen som har oppstått.

Innen sommeren 2014 fullføres anlegget med grøntområder, murer og gang-/sykkelveier.