AGDER: Fra januar tilut oktober i år mottok busselskapet AKT 991 klager. En oversikt viser at 24 prosent av klagene gjelder tilfeller hvor bussen enten har kommet for tidlig, kommet for sent, eller ikke kommet i det hele tatt.

I 15 prosent av tilfellene har det blitt klaget på at passasjerene blir stående igjen på bussholdeplassen, og at bussen kjører forbi dem.

Per Finn Bjørnhom, nærmest, er hovedvernombud i Nettbuss Sør, og arbeider som bussjåfør. Foto: Torstein Øen

— I disse tilfellene kan det være fordi bussjåføren ikke har sett de som står og venter på bussholdeplassen, eller at bussen har måttet kjøre forbi fordi den er full, forklarer administrerende direktør i AKT, Siv Wiken. Hun ønsker ikke å kommentere enkeltstatistikk, men understreker at AKT tar enhver klage på alvor. Hun sier at det hittil i år har vært færre klager enn i 2012. — Prosentvis har antall klager gått ned sammenlignet med i fjor. Hva folk klager på vil variere. Vi kartlegger klagene for å ha størst mulig sjanse for å forbedre oss sammen med busselskapene.

- Flaskehals

— Med tanke på hvor mange som kjører buss, er ikke 1000 klager veldig mye, men vi må ikke bli arrogante av den grunn. Den misnøyen som kommer til uttrykk blant de få, er det nok også mange andre som deler. Så vi må ta det på alvor, mener Per Finn Bjørnhom. Han er hovedvernombud i Nettbuss Sør og arbeider som bussjåfør for AKT sine busser.

— Hva tenker du om alle klagene som handler om at bussen er forsinket?

— Det er sånn at vi bussjåfører lager ikke veiene, vi barer kjører på dem.

Bjørnhom mener forbedringspotensialet er stort når det gjelder trafikkflyt i Kristiansand, spesielt med tanke på lyskryss.

— Det er vanskelig for oss å holde rutetidene med det dårlige systemet som er der i dag. Det er flaskehalser i alle byer, men her i Kristiansand utvider vi ikke flaskehalsen, bare flasken, mener han.

- Er ikke synske

- Hva syns du om at 15 prosent av klagene handler om at bussen har kjørt forbi dem?

— Jeg kan jo si at dette ikke er noe vi gjør med vilje, selvsagt. Det er jo utrolig kjedelig å kjøre buss uten passasjerer! Vi vil at alle skal med.

Bjørnhoms løsning på problemet er enkel:

— Vi er ikke synske, så gi tydelige tegn hvis du skal med på bussen.

Sjåførens kjørestil

- 8 prosent av de som klaget hadde et problem med bussjåføren sin kjørestil. Hva er grunnen til det?

— Jeg tror noe av forklaringen er den at det kan være fristende å gi på litt når man har dårlig tid og skal forsøke å holde rutetidene. Men det er for mange klager, vi holder derfor på å forbedre oss på dette punktet.

Bjørnhom forteller at det er installert en computer i bussene som måler fart og andre faktorer for at bussjåførene kan bli oppmerksomme på egen kjørestil.

- 30.000 mennesker fraktes daglig

Regionsdirektør i Nettbuss, Ole Martin Roland, er positiv til tallene.

— Vi arbeider med å frakte folk, hver dag fraktes drøye 30.000 mennesker. De som klager utgjør en promille av alle disse personene. Når det er sagt er målet vårt at ingen skal klage.