I DYPET: Fire etasjer under bakken får politikerne, deriblant Frp-gruppeleder Tor S. Utsogn (t.v.), se bilene der de skyfles ut. Her forklarer Bjørn Edvardsen, sjef for den norske leverandøren P-Plan AS. Foto: Vegard Damsgaard

KØBENHAVN: — Jeg er litt skuffet, for jeg hadde egentlig ønsket meg et sånt anlegg. Men kostnadene gjør at jeg tror det blir uaktuelt, dessverre, sier Frps gruppeleder Tor S. Utsogn til fvn.no.

Torsdag fikk politikere og kommunetopper fra Kristiansand omvisning og kjennskap til nye, plassbesparende parkeringsløsninger i den danske hovedstaden.

I DYPET: Fire etasjer under bakken får politikerne, deriblant Frp-gruppeleder Tor S. Utsogn (t.v.), se bilene der de skyfles ut. Her forklarer Bjørn Edvardsen, sjef for den norske leverandøren P-Plan AS. Foto: Vegard Damsgaard

I København er det de siste par årene bygd tre helautomatiske anlegg med 250–400 plasser hver, i Århus anlegges i disse dager 1000 plasser under samme tak.

Plasseres i heis

Man ønsker å se om modellen kan kopieres til Torvet i Kristiansand. Tanken er å kjøre bilen ned én etasje, der den plasseres i en slags heis. Deretter blir den fraktet ned i dypet og plassert i en lagerhylle. Etter betaling blir bilen utlevert samme sted.

Ifølge København Parkering er det et stort, men: Plassene koster 10.000 kroner i årlig drift per stykk, mer enn det dobbelte av tradisjonelle parkeringskjellere.For et anlegg på Torvet, med 400 plasser, ville det tilsvare fire millioner kroner i året.

— En elegant måte å bli kvitt bilen på, samtidig har jeg fått flere betenkeligheter. Det går på driftskostnader og om det passer inn i forhold til vår bruk, sier Grete Kvelland Skaara (KrF), leder av byutviklingsstyret.

I København er nemlig de automatiske anleggene forbeholdt beboere, i Århus besøkende til et nytt bibliotek og mediesenter. Ingen skal inn og ut av bilen med handleposer.

- Vil ikke skrinlegge

Parkeringsanlegget hadde høringsfrist sist fredag, og kommer til ny behandling i byutviklingsstyret 10. mai.

Trolig vil politikerne beholde muligheten for både et automatisk og et tradisjonelt anlegg.

— Jeg vil ikke skrinlegge det her og nå, men ser utfordringer, ikke minst i forhold til driftsutgiftene, sier daglig leder Raymond Solaas i Kristiansand Parkeringsselskap, som også var med på befaringen torsdag.

Etter vedtak i bystyret blir det anbudsrunde. Da vil prisen bli fastsatt, den har stor betydning for om prosjektet blir satt ut i livet.