AGDER: — Vi begynte denne uka og har hatt en flyvning til dagen. Vi skal også ha to flyvninger hver dag i helga, forteller leder i Kjevik flyklubb, John Åge Drøsdal til Fædrelandsvennen mens Cessna-flyet tankes opp med drivstoff på Kjevik.

Vi fikk være med på fredagens drøye to timers lange speidetur etter skogbranner. Se videoen øverst i artikkelen.

Brannflyet følger bevisst jernbanen siden det her lett kan komme gnister i denne varmen. Foto: Magnus Stedje Fossen

— Det er jo ekstremt tørt ute nå og vi får dekket et stort område på to timer. Vi ser spesielt langs jernbanseskinnene og høyspentledninger i tillegg til hytteområder. Det er der det lettest tar fyr, sier Drøsdal. På en slik flyvning kan de oppdage alt fra fem til ingen skogbranner.

På de to timene rekker flyet over alt fra Grimstad i øst til Sira i vest, og en stopp på flystripa på Valle for en kaffekopp og pilotbytte.

— Vi gjør dette på dugnad for brannvesenet, men de betaler utgiftene for flyet. Det er en veldig god ordning for alle parter. Vi får flere flytimer og de får oversikt over området, sier Drøsdal.

Skulle flyverne komme over røyk eller ild har de med seg utstyr til å ta direkte kontakt med brannvesenet og guide lokale brannmannskaper på stedet.

Brannflyet flyr bevisst i et stjerneformet mønster. Og fløy derfor først til Grimstad, så opp til jernbanen ved Herefoss, før de fulgte den ned til Grovane. Derfra fløy de nordover til Valle. Etter stoppen der gikk kursen mot Åseral før flyet snudde igjen ved Sira. Etter å så ha flydd til Hægeland og snudd ved Lyngdal, kunne endelig kursen settes mot Kjevik igjen.