Det sier juridisk direktør Anne Kjersti Befring i Den norske legeforening. Hun mener pasientrettighetslovens paragraf som gir Jehovas vitner rett til å nekte blodoverføring, har skapt problemer man ikke forutså da den ble innført i 2001.

Bestemmelsen skapte derimot klarhet når det gjelderbarns rettigheter. Ingen kan nekte blodoverføring på barns vegne når de erunder 18 år.

Kraftig skadet

— Men vi hadde en sak hvor en 18 år gammel jente ble kraftig skadet med store blødninger under en leir for Jehovas vitner. Da hun kom til akuttmottaket, sa hun til legen at hun var Jehovas vitne, ikke ville ha blodoverføring og så besvimte hun. Like etter kom foreldrene som sa at legen måtte gjøre alt som stod i hans makt for å redde datteren, forteller Befring.

Ettersom legen ikke kunne kommunisere mer med jenta, bestemte han at hun skulle få blodoverføring mot sin vilje for å redde livet hennes.

Leger har sin lege-ed, det er også slått fast i loven at helsepersonell har plikt til alltid å gi nødvendig og forsvarlig helsehjelp. Men unntaksbestemmelsen i pasientrettighetsloven skaper store dilemmaer.

Akutte situasjoner

— Problemene oppstår oftere i akutte situasjoner. Ved planlagte inngrep kan helsepersonell vegre seg for å utføre behandling uten blodoverføring, samt at det er tilstrekkelig tid til å informere pasienten om konsekvensene av å ikke overføre blod, sier Befring.

Hun nevner et annet eksempel hvor en kvinne skulle føde sitt fjerde barn, og på forhånd ikke hadde opplyst at hun var Jehovas vitne. Like før hun besvimte av blodtapet, sa hun at hun nektet blodoverføring. Men så kom ektemannen som sa hun måtte få det, for å redde livet hennes, fordi tre barn ventet hjemme.

Utdannet til å redde liv

— Det er vanskelig å la en pasient å dø, når du ikke vet om pasienten er klar over konsekvensene ved å nekte blodoverføringen. Legene har utdannet seg til å redde liv i en hver sammenheng. Når det gjelder Jehovas vitner, må de nå bruke tid på å informere pasienten, og forsikre seg om at pasienten forstår konsekvensen, sier Befring.

For det er en forutsetning for at Jehovas vitner skal få nekte blodoverføring, at legen er overbevist om at pasienten forstår konsekvensen av å nekte blodoverføring.

— Er det på tide å vurdere en revidering av loven?

— Det har jeg ikke nok kunnskap til å mene noe tydelig om. Vi ser imidlertid at det i det siste har kommet flere religiøst begrunnede begrensninger i medisinsk behandling. Muslimske kvinner som nekter å la seg underlivsbehandle av mannlige leger, og diskusjonene rundt omskjæring av gutter, for eksempel, sier Befring.