KRISTIANSAND: Siste fly fra Kjevik til Oslo går kl 18.15 på hverdager. Reiser du fra bygda Sogndal, går siste fly til Oslo kl 20.55 (se egen oversikt).

Både politikere, næringslivsledere og ledelsen ved Kjevik har jobbet for å få en senere avgang, men har ikke lykkes til nå.

— I dag er det ikke noe mer konkret enn at vi tar det opp på møtene vi har med flyselskapene, sier Thomas Langeland, lufthavnsjef på Kjevik.

Ulevelig

I dag flyr både Norwegian, Widerøe og SAS fra Kjevik. Stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp) mener landsdelen kan glemme å få Norwegian eller SAS til å fly senere på kvelden.

— Det er ikke marked på kvelden for en 737. Kabinprosenten blir så lav at det ikke er lønnsomt å sette opp en rute, sier Michaelsen som selv har bakgrunn fra flybransjen.

Hun kommer derimot til å henvende seg til Widerøe som nå har fått nye eiere etter at SAS solgte seg delvis ut av selskapet. Michaelsen mener Widerøe nå står friere til å fly på strekninger der også SAS opererer.

— Føringene på hvem som skal fly hvor, er ikke så sterke som de var. Derfor er det viktig at vi kommer på banen nå, sier Åse Michaelsen.

SOGNDAL: Flere småflyplasser på Vestlandet har senere avgang til Oslo enn Kristiansand. Fra Sogndal går siste fly til Oslo 20.55. Foto: Avinor

Lønnsomt

Åse Michaelsen har også tidligere hatt møter med Widerøe for å få dem til å fly Kristiansand — Oslo på kveldstid. Widerøes fly er mindre enn de som flyr for Norwegian og SAS, og Michaelsen mener at det gjør det lettere å få til lønnsomhet på ruten.

I tillegg kommer Widerøe inn med et fly fra København på kveldstid. Ifølge Michaelsen kan det være en mulighet for å få til en sen avgang, hvis dette flyet kan ta en ekstra tur til Oslo.

— De nye eierne vil være interessert i at selskapet går inn på ruter som er lønnsomme. De vil selvsagt ha avkastning på sine aksjer, sier Åse Michaelsen.

Hun tror at selv om SAS fortsatt eier 20 prosent av Widerøe, og selv om de to selskapene fortsatt samarbeider, vil ikke SAS kunne hindre Widerøe å fly Kristiansand - Oslo.

Vil vurdere

Kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien, sier at de vil ta imot innspill til nye ruter.

— Vi er ikke større enn at vi alltid vil lytte hvis det er noen som ser muligheter vi ikke ser, sier Kongsteien.

Han legger likevel til at det ikke er SAS sitt eierskap i Widerøe som har forhindret dem i å starte opp kveldsfly til Kristiansand. Ifølge Kongsteien har tidligere undersøkelser vist at det ikke er passasjergrunnlag nok.

— Vi har sett på om det er mulighet for en avgang etter 18.15, men vi ser at når en 737-maskin tømmer markedet såpass sent, er det for lite passasjerer igjen til at det er mulig med en ny avgang senere.

Subsidiert

Når Widerøe har senere avganger fra små flyplasser på Vestlandet, er det fordi disse rutene er subsidiert av staten. En rute Kristiansand - Oslo må finansieres av billettinntekter.

Til nå har altså Widerøe ment at det ikke er mulig.

— Men flyruter er ikke hugget i stein, og det skal ikke mer til enn at en til to kunder melder sin interesse før det er behov for en flyrute, sier Kongsteien.