BIRKENES: — Dersom veien inn til dette byggefeltet legges mot Tveideveien, ødelegges det viktigste uteskoleområdet for 650 elever. Og den gamle «lina» der Flakksvannsbanen gikk blir krysset i plan. Dette er både ødeleggende for miljøet og trafikkfarlig, sier Gunnar Høygilt og Markus Lange, ledere for Foreldrenes Arbeidsutvalg (FAU) på henholdsvis Valstrand ungdomsskole og Birkeland skole.Planene for en utbygging av Natveitåsen er nå ute til høring. FAU på de to skolene har hatt møter om saken, og synet er enstemmig: En tilførselsvei mot Tveideveien kan ikke aksepteres.Det føres opp en rekke punkter:Skolens siste natur- og aktivitetsområde ødelegges.Området brukes ofte og er av meget stor betydning for skolen.En fremtidig videreutvikling av skoleområdet begrenses kraftig. Trafikksikkerheten reduseres ved trafikkøkning på Tveideveien.- Er dere imot hele utbyggingen av Natveitåsen?- På møtet var det enkelte som ønsket at vi sa nei til hele utbyggingen. Men det ville nok være å gå for langt. Skal man ha et lokalsamfunn, må det få anledning til å vokse. Og da trengs byggefelt. Men når skolen ofres for å få ned tomteprisen blir det feil, sier Høygilt.Planene for Natveitåsen har vært utsatt en rekke ganger på grunn av uenighet om tilførselsveien. Forskjellen er slik:Mot Tveideveien med kryssing av «lina» i plan: 470 meter til 4 millioner kroner.Kryssing av lina med bro: 4,58 millioner. Mot riksveien: 850 meter til 7 millioner kroner.- Vi er klar over prisforskjellen. Men har du først lagt veien mot Tveideveien, er det ingen vei tilbake, sier Høygilt. Trafikkøkning

Det naturskjønne området sør for Valtjønn blir mye brukt av lærere og elever. I en tid der pedagogikken går i retning av å bruke utearealene mer, synes Høygilt og Lange det ville være rart om politikerne her innskrenket mulighetene. - Med vei fra over 170 boliger ned på Tveideveien vil trafikken øke drastisk. Økningen kan bli på rundt 1200 bilturer i døgnet, der 900 kan ventes å gå mot sentrum. Dette er en økning på 80 prosent. Og dette er skolevei for svært mange barn, sier de. - Riktignok er det fortau opp til Aanesland Treindustri. Men ingen gangvei videre sørover på Tveideveien. Og mange barn er vimsete på skoleveien. Resultatet kan bli at enda flere kjører ungene. Med ytterligere trafikk som resultat, argumenterer Høygilt.Der tilførselsveien eventuelt kommer ut på Lillesandsveien, er det stor trafikk og 80-sone i dag. Men Høygilt peker på at 60-sonen nå skal opp til Øygard, og da er det bare 100 meter opp til krysset. Og mange av beboerne i feltet vil nok pendle til Lillesand. I løpet av årene 1991-2000 skjedde det ni politirapporterte ulykker på de to veiene, fem på riksveien og fire på fylkesveien. I forhold til trafikkmengden er fylkesveien langt farligere. - Vi har tiltro til politikerne. Og ber dem tenke seg om, sier Høygilt og Lange.De har støtte fra mange hold. Tidligere uttalelser om saken har stort sett gått i samme retning, både fra kulturkontoret og fra kommunens trafikksikkerhetsutvalg.