For første gang skal seksåringene starte lese— og skriveopplæringen allerede det første skoleåret, og det er bra, mener Hoel.

– Unger har så voldsomme forventninger når de skal begynne på skolen. De hungrer etter å lære, sier hun.

Lek med ord

Lesesenteret i Stavanger får mange telefoner fra foreldre som vil ha gode råd.

– Mange spør om det er feil å lære ungene å lese før de begynner på skolen. De er redde for at ungene da vil kjede seg på skolen. Men det er helt feil å bremse leselysten. Gjør læreren oppmerksom på at barnet kan lese, og be om at barnet får utfordringer tilpasset sitt nivå. Alle har i dag krav på tilpasset opplæring, sier Leif Måsvær, kommunikasjonskonsulent ved Lesesenteret.

Lesesenteret har utarbeidet råd til foreldre som skal begynne på skolen. Det som går igjen er å skape leseglede og lærelyst.

– Det er mange måter å vise at lesing er hyggelig og nyttig. Du trenger ikke nødvendigvis lese en bok. Lek med ord, hør på en lydbok, snakk om historien, les tegneserier, studer instruksjonene til et dataspill, sier Måsvær.

Positiv

– La ungene få å bli kjent med bokstavene. Unger er som regel svært opptatt av hva som er «sin» bokstav. Les høyt for ungene. Leselyst smitter. Mange foreldre er så redde for å gjøre feil, men det trenger de ikke være. Så lenge leken med språket er lystbetont, vil det være positivt for barnets leseutvikling, sier Trude Hoel.

Hun vil ikke gi noe standardsvar på hva det er normalt å forvente av en seksåring.

– Det er så individuelt. Spennet i en 1.klasse kan være svært stort, sier hun.

– Men har en mistanke om at barnet har lese- eller skrivevansker, bør en søke råd. Du bør ikke slå deg til ro med råd som «vent og se, det kommer nok», men ta kontakt med skole eller PP-tjenesten i kommunen. Spør heller en gang for mye enn en gang for lite. Det er leit dersom barnet kommer opp i alder og en ser i etterkant at han eller hun ikke har fått nødvendig hjelp. Dersom foreldre selv har strevd med lesing og skriving, kan det være nyttig for læreren å vite om dette for å gi barnet best mulig hjelp, sier Hoel.

Tospråklig

Hva så med tospråklig barn – forvirrer det unger at de blir lest for på flere språk?

– Uansett hvilket språk du leser på, viser du barna dine at lesing er noe hyggelig dere gjør sammen. At bøkenes verden er spennende, interessant og morsomt. Det er det viktigste, sier Måsvær.

– Det kan ta litt lengre tid når en skal utvikle to språk samtidig. Men for de fleste barna er ikke dette noe problem, sier Hoel.

– Bør en slutte å lese høyt for barnet når han eller hun har begynt å lese selv?

– Ingen blir flinke til å lese dersom de ikke leser mye. Derfor bør barnet lese mest mulig på egen hånd. Men det betyr ikke at vi bør slutte å lese høyt. Har du som forelder vansker med å lese høyt, kan dere gjøre andre ting sammen, for eksempel se en filmatisert versjon av en barnebok. Det kan gi barnet lyst til å lese. Du gjør også en god jobb når du snakker med barnet, forteller eventyr og historier. Leselyst kan skapes på så mange måter, sier Trude Hoel.