– Vi oppfatter situasjonen som kaotisk og har foreløpig ikke oversikt over de mange nordmenn som er forsikret hos oss, sier administrerende direktør i Europeiske, Ivar Leren, til NTB.

– Vi har derfor valgt å yte førstehjelp på stedet før vi eventuelt kan få mulige skadde hjem, sier han.

Leren opplyser at også Sjømannskirken i Bangkok har sendt personell som er trent i behandling av mennesker som har opplevd en katastrofe.

Ikke somatisk hjelp

Europeiske ser foreløpig ikke noe poeng i å sende vanlige leger for å behandle somatiske skader. Dersom noen har fått vanlige fysiske skader, vil de bli tatt hånd om lokalt.

– Men erfaringene fra lignende katastrofer tidligere har vist oss at det er uhyre viktig å «roe ned» etter dramatiske opplevelser, sier Leren.

Skadesjef i Europeiske, Harald Skøien Hollerud, opplyser at de seks i hjelpeteamet kommer fra selskapets alarmsentral i København. De reiser trolig fra Malmø søndag kveld, men endelig reiserute er fortsatt ikke klarlagt.

– Vår oppgave er raskest mulig å komme fram og få kontakt. Vi samarbeider nært med Sjømannskirken, Utenriksdepartementet og turoperatørene, sier Hollerud.

Han bekrefter at prestene fra Sjømannskirken har betydelig kompetanse for å bistå i slike situasjoner som man antar har oppstått i Phuket etter flodbølgen.

– Vi samarbeidet nært med prestene etter terrorangrepet på Bali og har stor respekt for den bistand Sjømannskirken kan yte, sier Hollerud.

Han opplyser at Europeiske i tillegg har to norske psykiatere i beredskap her hjemme dersom pårørende skulle føle behov for hjelp.

Mistet alt

Hollerud sier Europeiske også sender vanlig administrativt personale til Phuket.

– Det er mange som allerede har meldt inn at bagasjen er blitt borte, de har mistet all slags eiendeler og trenger praktisk hjelp i tillegg til hjelp fra krisepsykologer, sier skadesjefen.

Han opplyser at Europeiske har forsikret om lag halvparten av de reisende. I praksis innebærer det at selskapet tar initiativet og opptrer som koordinator for hjelpearbeidet på vegne av de andre selskapene.

På spørsmål om hjemreise sier Hollerud at det blir avgjort i nært samarbeid med Utenriksdepartementet og turoperatørene.

– Den første reaksjon hos mange etter en slik ulykke er at de vil hjem. Etter hvert som situasjonen normaliseres skifter også mange oppfatning. Derfor er det viktigste nå at vi har noen til stede der behovet for hjelpen er, sier Hollerud.

Om det skal settes opp ekstra fly for å bringe folk hjem, er det uansett for tidlig å ha noen mening om så kort tid etter at tragedien rammet, mener skadesjefen. Han utelukker ikke at det kan bli betydelig endringer i hjemreiseprogrammet.