Jeg var på møtet vedrørende det nye vei-alternativet i Byhallen 13. mai, hvor tunnelfolket hadde innkalt til møte for å høyne stemningen mot bystyrets og Statens Vegvesens utmerkede og godt gjennomtenkte forslag.Vegvesenet hadde flere forskjellige alternativer, deriblant også tunnel.Jeg er innvandrer fra Danmark, ung og eventyrlysten kom jeg i 1952 til Kristiansand med den lille gule Hirtshals-ferjen Jylland, som la til ved Smiths kai. På vei inn var det den høye Kolsdalspipa hvor røyken veltet ut man først fikk øye på, ellers var det fjellene som imponerte meg. Langs havna lå mange skur, boder og lagre, antagelig for havnevesenet den gang. Første kvelden var jeg oppe og så ut over byen Kristiansand fra Baneheia, så jeg tør si at jeg har sett utviklingen frem til i dag.Jeg fikk arbeid hos Adolf Arntsen, en av byens mest kjente byggmestere. Jeg var med på flere forskjellige jobber rundt om i byen, materialene fikk vi tilkjørt med hest og kjerre fra Byglandsfjord Trelastutsalg, som lå der hvor man i dag kjører ned mot Color Line oppstillingsplass; likeså fra Otterdalens sagbruk og utsalt, som lå der hvor Strandpromenaden ligger. Jeg har sett byen forandre seg. Caledonien hotell, teatret, Hans Johnsen-bygget, der hvor kullkompaniet lå den gang, Gartnerløkka med tyskerbrakkene, og den store allè fra Setesdalsveien mot Markens og mye mer, utkikken på Vesterveien, med den stygge utforskrenten ned mot Mekken.Utviklingen kan jo ikke stanses, og med den utviklingen som har skjedd, nybygg, biler og havnetrafikk, Color Line, turistbåter, trailere og container-transport, må jeg virkelig berømme de forskjellige personer i bystyre og havnestyre og vegvesenets ingeniører for å ha gjort det mulig å få alt til å fungere i denne byen, som har en vanskelig infrastruktur.Hr. Fjermeros — jeg tror Wilhelm Krag ville frydet seg og være stolt over byens utvikling. Dessverre var ikke Bjarne Ugland og Mette Gundersen til stede for å kunne forsvare sine vedtak.Men jeg tror dere mostandere er for sent ute. Jeg kan være enig i at veien og tunnelene burde vært lagt helt utenfor Kristiansand. Det var mange motstandere mot nytt sykehus på Eg; nå ligger det der, og vi er vel alle glade for det.Motstanderne mot Banehei-tunnelen spådde tomme vann, men vi har fortsatt et nydelig turområde - og nå også en god tunnel. Den høybro vi har ser jeg som et kunstverk, bygd av vanlige arbeidsfolk, bygningsarbeidere etter ingeniørers utregninger, og jeg er sikker på at den nye, påtenkte bro vil bli bygget i samsvar med de nye havner, trafikk, hotell og kulturhusplaner, så det vil bli en ny turistattraksjon i fremtidens Kristiansand.Tenk på all turistene som vil suse forbi Kristiansand, som et prosjektil der nede i tunnelen under CB - og tenk på eventuelle uhell, bilbrann osv. langt dere nede?Når det gjelder miljøet; eksos og svevestøv, burde dere heller kjempe for å få bort trailertrafikken fra hovedveien. Jernbane og sjøveitransport måtte være mulig; nettopp noe for ekspertisen på HiA å tenke på, i stedet for å grave oss ned som muldvarper. Tunneler må vi bare bygge gjennom fjell der det er nødvendig. Om få år kjører framtidens biler kanskje på hydrogen og elektrisitet.Den som lever, får se{hellip}Holger MadsenKristiansand