EU-vedtaket om å innstille avgiftfrittsalg mellom medlemsland var også hovedgrunnen til at rederiet innlemmet Kristiansand på seilingskartet i februar i år. Hvis «Princess of Scandinavia» hadde fortsatt som før mellom København, Gøteborg og Newcastle, måtte betjeningen ha stengt skipsbutikkene torsdag.— Vi ser for oss økt trafikk fra Gøteborg, sier daglig leder ved DFDS Seaways i Kristiansand, Knut Skjoldbærg.- Vi håper selvsagt på flere briter fra Newcastle også, men tviler på om endringer fører til økt trafikk den veien. I Storbritannia er det ikke særlig forskjell på tax-free priser og priser på land, legger han til.Fungerende linjedirektør Terje Marcussen tror ikke endringen får særlig betydning for Color Line.Lovrådgiver Heidi Heggenes i Finansdepartementet regner med at EU-destinasjoner med en viss trafikk til land som ikke er med i unionen, vil beholde sine utsalgssteder.For nordmenn på tur i EU-land, betyr det at en eventuell kvote må kjøpes i siste land før Norge. Skal du eksempelvis hjem til Sørlandet med Maersk Air fra London, kan ikke kvoten lenger kjøpes på Heathrow. Da må du vente til mellomlandingen på Kastrup.