MANDAL/ LINDESNES: — Jeg vil gi honnør til dem som lar sørget for denne glimrende løsningen. Anlegget har blitt en riktig perle, sa fylkesordfører Kjell Svindland da han klippet over snoren i går formiddag.Trafikken ble holdt tilbake et kort øyeblikk mens veiåpningen foregikk. Deretter trakk følget av ordførere, entreprenører og veivesenets folk inn på den splitter nye rasteplassen ved Ramsetroa for å spise bløtkake og rose hverandre for arbeidet som er gjort. Prislappen for veibiten er syv millioner kroner.Til sammen er 650 meter med ny vei tatt i bruk. De beryktede ulykkessvingene er forvandlet til en snorrett strekning, mens den gamle traséen er gjort om til en trivelig rasteplass med toalettanlegg og miljøstasjon for søppel. Det er også kjørt på sand innerst i bukta slik at de som har lyst på en dukkert, kan få det. Fire-fem benker er satt ut og det er sådd gress og plantet blomster. Veivesenet tror rasteplassen, som er den eneste mellom grensa til Søgne og Kvinesheia, vil bli flittig brukt.- Den ligger avskjermet fra trafikken og kan være et godt pusterom. Ofte kjører bilister alt for langt uten pause, noe som betyr en betydelig sikkerhetsrisiko, sier veisjef i Vest-Agder Andreas Setsaa.For trafikksjefen er det et kjærkomment stykke vei som nå er utbedret.- Men vi har fremdeles et stort stykke igjen av stamveien som ikke holder mål, og det vil ta lang tid før vi når et nasjonalt gjennomsnittsnivå i Vest-Agder, sier Setsaa og trekker fram strekningen fra Døle bru til Ime som eksempel.- Dette er store prosjekter som snart må komme, mener han.Også mandalsordfører Kirsten H. Leschbrandt er glad for at anlegget er ferdig.- Dette er en utbedring vi har lengtet etter, selv om strekket ikke er så langt som vi hadde ønsket oss, sier hun.Det er 10-15 år siden planleggingen av arbeidet med ulykkestraséen startet. Totalt er det sprengt ut 25.000 kubikk stein ut av fjellskråningen, som deretter er fylt ut i Fasselandsvannet.