KRISTIANSAND: — Forslaget til nasjonal transportplan for 2002-2011 innebærer et dramatisk kutt i bevilgningene til bygging av veier. Det er ille, både for Sørlandet og resten av landet, sier stortingsrepresentant Aud Blattmann.Dersom forslaget skulle bli vedtatt i denne fasongen av Stortinget til våren, vil det innebære en svært alvorlig forsinkelse av E 18-utbyggingen gjennom Aust-Agder og ny E 39 over Kvinesheia kan blir forsinket med tre-fire år i forhold til det man hittil har regnet med, sier Aud Blattmann.Sett i forhold til de bevilgningsrammer som ligger i gjeldende veiplan, den som dekker perioden 1998-2007, innebærer det nye forslaget et kutt i bevilgningene til nybygging på seks milliarder.- Men hvis man samtidig har i mente at både KrF og Senterpartiet sammen med Høyre var sterkt kritisk til Jagland-regjeringens veiforslag (det for perioden 1998-2007) og den gang gikk inn for å bevilge ytterligere fem milliarder, så innebærer det nye forslaget et kutt på 11 milliarder kroner, sier Aud Blattmann.Avviket mellom det regjeringspartiene, KrF og Sp, sa for noen år siden og det de gjør i regjeringsposisjon, er med andre ord meget påfallende.- 11 milliarder er en enorm mengde penger, påpeker Aud Blattmann.Hun tenker med gru på hva disse kuttene får å si for fremdriften av E 18 mellom Arendal og Kristiansand. - Det er svært ille det som nå avtegner seg, sier hun.Når det gjelder Kvinesheia her det inntil nå være forutsatt at arbeidet med den kunne blir innledet en gang i fireårsbolken 1998-2001, og at veien skulle vært ferdig i løpet perioden 2002-2007.- I forslaget til nasjonal transportplan blir dette forskjøvet med flere år. Nå snakkes det om oppstart mot sutten av perioden 2002-2007 og mulig ferdigstillelse mot slutten av perioden 2007-2011. Det er med andre ord snakk om en forsinkelse på tre-fire år i forhold til tidligere antakelser, noe som selvfølgelig er svært uheldig, sier Aud Blattmann.Hun minner samtidig om at dette er et forslag fra en administrativ gruppe. Det er ikke regjeringens forslag. Men gruppen har fått sine instrukser fra samferdselsdepartementet, under politisk ledelse av denne regjeringen.- Hva høringsrunden og senere behandlingen i Stortinget vil resultere i, er selvsagt vanskelig å spå noe om. Men fra sittende regjeringspartier kan man neppe vente forslag til særlig forbedringer, sier hun.