LYNGDAL: – Dette er et av de største rassikringsprosjektene i landet, og det var akkurat de uventede svært så porøse og ustabile fjellmasser som gjorde at sluttregningen ble så mye større enn budsjettert, sier regionveisjef Andreas Setsaa.

Traseen Aunevik – Bukkesteinen var opprinnelig budsjettert til 180 millioner kroner, mens lavest anbud ikke var på mer enn 130 millioner kroner. Sluttregningen ble altså på nesten en kvart milliard kroner.

Ordfører Margit Brøvig i Farsund er svært glad for at enda en milepæl i Listerpakken nå står ferdig.

– Det er veldig stor arbeidspendling mellom Farsund og Lyngdal, og vi skal bare være glad for at det tidligere ikke har skjedd enda flere ulykker på den svingete, smale og rasutsatte gamleveien. Nå kan i alle fall bilistene føle seg tryggere, sier Margit Brøvig.

I kjøretid er det knapt mer enn ett minutt å spare på den nye traseen.

Anleggsarbeidene på riksveitraseen startet 17. januar 2005. Siden den gang er det tatt ut 280.000 kubikkmeter fjellmasser fra tunneler og skjæringer. Nesten halvparten av massene er brukt til fyllinger i sjøen.

De tre tunnelene på veien er Bukkesteintunnelen (940 meter), Ørnheitunnelen (840 meter) og Bankantunnelen (250 meter).