KRISTIANSAND: — Det er et betydelig finansielt behov for å få det til. Dette må finne sin løsning og er en stor utfordring uansett alternativ, sier Stein E. Haartveit til Fædrelandsvennen.Å etablere en ny havn i Kongsgårdbukta er beregnet å koste over én milliard kroner. Spørsmålet er hvem som skal betale moroa.Det er innlysende at havnekassen ikke kan finansiere slike summer ved egen drift. Havnedirektøren mener inntekten av arealer som frigjøres til byutvikling i Vestre havn må øremerkes ny havn.- Det blir uansett en utfordring. Jeg er veldig spent på tallene, sier Haartveit.Prisen og forslag til finansiering skal konsulentene ta med i den endelige rapporten som overleveres kommunen i slutten av måneden.- Med havnas egen inntektsevne pluss verdier som realiseres er det mulig å finansiere utbyggingen, men det betyr samtidig at det ikke er sikkert det blir masse penger til overs, sier Ivar Pettersen, prosjektleder fra ECON Senter for økonomisk analyse.Den mest gunstige løsningen er å flytte hele havnevirksomheten unntatt ferjetrafikken til Kongsgård. Dette vil være inntil 300 millioner kroner mer samfunnsøkonomisk enn å bygge ny havn i byen.Med et slikt valg anslår Pettersen at kommunen kan sitte igjen med 100-200 millioner kroner på bok.Dette overskuddet reduseres så snart man beslutter en mindre storstilt utbygging enn de 1300 boligene og 6500 kontorarbeidsplassene Fædrelandsvennen omtalte i går.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no