I nye biler er det så mye fintfølende elektronikk og datastyring, at jevn spenning fra batteriet er nødvendig for at alt skal fungere. Bruker du de gamle startkablene for å få nok strøm på batteriet etter en kald natt på fjellet, kan elektronikken bli ødelagt. Det kan nemlig oppstå en overspenning på 3000 volt i et mikrosekund og det er nok til at fin-elektronikken i bilen dør på stedet.Å skifte «datahjernen» som styrer de elektroniske systemene er rådyrt, 20.000 kroner er ikke uvanlig for en slik enhet.Skal du få starthjelp fra naboens bil må du bruke startkabler med overspenningsvern. Bruker du disse, vil overspenningen bli fanget opp og det oppstår ingen skade på bilen.Slik går du fram: Kjør naboens bil inntil din og åpne panseret.Ta først plusskabelen og fest klemma til plusspolen på ditt eget tomme batteri, deretter på plusspolen på naboens batteri. Deretter er det minuskabelen som først festes til minuspolen på naboens batteri. Den andre klemma på kabelen skal festes til gods i din bil, ikke til minuspolen på ditt tomme batteri (da kan det eksplodere når du prøver å starte). Finn en solid bolt, en løftebøyle eller noe annet av solid metall (som helst ikke er lakket) på motorblokka og fest klemma der.Når kablene er på plass, starter naboen bilen sin først deretter kan den som skal ha hjelp starte.Så enkelt var det.For å unngå at man våkner til utladet batteri neste morgen også, er det lurt å kjøre en god tur slik at batteriet blir oppladet igjen.— Mange vil ta batteriet ut av bilen og inn i hyttevarmen for å bevare spenningen?- Det anbefales ikke på moderne biler fordi det er så mange systemer som er avhengig av strøm selv i hvileposisjon, sier Hans Jørgen Snemyr.