KRISTIANSAND: Næringskonsulenten som betalte 15.000 kroner for svenskeundersøkelsen er overrasket over det negative resultatet.— Vi hadde jo regnet med at noe var så billig i Kristiansand at vi kunne brukes det i markedsføringen. Jeg er overrasket, innrømmer næringskonsulent Kristin Tofte Andresen i Kristiansand kommune.Hun bekrefter at næringssjefens kontor har betalt 15.000 kroner for en undersøkelse som tar motet fra handelsstanden. Hun er skuffet over resultatet:- Vi hadde en følelse av at enkelte varer var billige nok her. Vi ønsket å si til gøteborgerne at de ikke trenger å dra rett til Dyreparken, men at de kan kjøpe noe billig i byen først, sier næringskonsulenten.- Svenskene er ekstremt opptatt av rabatter og reduserte priser. De er mye verre enn oss i så henseende. I høysesongen er det lite rabatter i butikkene. Derfor tror jeg ikke det vil være noen suksess å bruke handelsvarer i markedsføringen, mener turistsjef Torbjørn Evenbye.Han velger å se positivt på resultatene i undersøkelsen:- Det betyr at vi må satse mer på markedsføring av aktiviteter overfor svenskene. Uansett bruker de jo en del penger på hoteller og restauranter når de er her, sier turistsjefen.
Lokalt →