KRISTIANSAND: — Valg av hovedferdselsåre gjennom sentrum av Kristiansand by er en vurdering av utpreget lokalpolitisk karakter. Kommunens prioriteringer bør derfor tillegges avgjørende vekt.Det er fylkesmannen i Vest-Agder, Ann-Kristin Olsen, som framholder dette i den uttalelsen som fylkesmannen nå oversender til Miljøverndepartementet. Der støtter hun opp om Kristiansand kommunes argumentasjon for å legge veien i tunnel. Vegvesenets innsigelse og ønske om høybro får ikke medhold hos fylkesmannen.Det er departementet som nå skal avgjøre om E 39 på etappen mellom Gartnerløkka og Hannevikdalen skal bygges i tunnel eller som høybro. Etter at megling mellom Kristiansand kommune og Statens vegvesen i regi av fylkesmannen ikke førte fram, har fylkesmannen sendt sakens dokumenter til departement med klar anbefaling av tunnel. Til etterretning

Vegvesenet har som kjent reist innsigelse mot tunnel bl.a. fordi man mener den blir for dyr i forhold til det man får igjen for pengene. Fylkesmannen hører ikke på det øret.- Vi tar fylkesmannens innstilling til etterretning. Og ettersom all form for argumentasjon og prosedyrer nå er over fra vår side, så avventer vi departementets avgjørelse, sier veisjef Andreas Setsaa.Han legger til at etaten selvfølgelig setter i gang bygging av tunnel eller bro, avhengig av departementets avgjørelse.- Når kan vi vente den?- Dette er en framdrift som departementet alene har hånd om. Men det vil nok ta noen måneder, sier veisjefen.Han ser ikke bort fra at departementet vil foreta befaring i området, og snakke med berørte parter, før avgjørelsen fattes.Halvor Fjermeros som har stått på barrikadene nettopp for tunnelløsningen, uttrykker glede over fylkesmannens standpunkt.- Meget gledelig, sier han, og håper dette også blir departementets standpunkt. Alternativ

Vegvesenet har som kjent sterkt frarådet tunnel, og anbefalt høybro. Bl.a. er tunnel antatt å bli om lag 330 millioner kroner dyrere enn bro, en merkostnad som ikke kan forsvares. Vegvesenet mener disse pengene heller bør brukes til ny Vågsbygdvei, ny vei til Kjevik, til å styrke bussmetroen, til gang- og sykkelveier samt til miljø- og trafikksikkerhetshensyn.Det er imidlertid Kristiansand kommune som vinner fram med sin argumentasjon overfor fylkesmannen, som ikke bestrider kalkyler og økonomiske betraktninger.- Også de ikke-målbare økonomiske hensyn må tillegges vekt, påpeker fylkesmannen, og minner om at E 39 kommer til å gå midt gjennom Kristiansand by.Valg av veialternativ - tunnel, lavbro, høybro - kommer følgelig til å prege byen og påvirke hvordan byen oppleves.- Vurderinger med hensyn til byens utseende og identitet er av utpreget lokalpolitisk karakter. Her bør bystyrets vedtak tillegges stor vekt, påpeker fylkesmannen og minner om at bystyret med stort flertall, 42 mot 11 stemmer, gikk inn for tunnel.