KRISTIANSAND: Fra nyttår overtar de regionale helseforetakene ansvaret for transport av syke mennesker. Styret i Helse Sør har bestemt at Sørlandet sykehus er ett av de tre som skal administrere ordningen i vår helseregion.Det er Stortinget som har bestemt at ansvaret skal legges til helseforetakene. Tanken er at transporten skal bli billigere hvis den som bestiller syketransporten også er den som må betale for den.Syketransport koster Helse Sør 650 millioner kroner årlig.Av dette bruker pasienter fra Vest-Agder knapt 31 millioner kroner og austegdene knapt 23 millioner kroner årlig. Skal spare

Alle transportformene har hatt økning i kostnad og volum.Staten forutsetter at den årlige økningen skal reduseres fra 10 prosent til sju prosent, og legger samtidig inn et effektiviseringskrav på 25 millioner kroner.Direktør Steinar Stokke i Helse Sør mener det ikke er mulig å spare på syketransporten på kort sikt, men at det på lengre sikt skal bli mulig å få reduksjoner i utgiftene. Et av tiltakene som skal bidra til det er å sette opp busser på strekninger med stort pasientvolum. Det skal utvikles et konsept som omfatter venteplasser og medisinsk tilsyn under transporten.Et annet sparetiltak er å bevisstgjøre sykehusene på de transportøkonomiske konsekvensene og hjelpe dem til å velge billigere løsninger.De innenfor spesialisthelsetjenesten som utløser transportene må også økonomisk ansvarliggjøres. (..) Særlig de enkelte sykehusavdelingene må bevisstgjøres og motiveres. (..) Det forventes at avdelingene i økende grad også tar økonomiske hensyn når hensynet til pasientens behov er ivaretatt, skriver Stokke i sin redegjørelse til styret. Nye behandlingstilbud

Stokke peker på at omleggingen kan gi nye behandlingstilbud:«Det ligger i reformen en spennende utfordring til å utvikle desentraliserte behandlingstilbud innenfor en helsetjeneste som ellers må ty til sentralisering for å holde kvalitet oppe og kostnader nede», skriver Stokke.Han påpeker imidlertid at det i dag er store problemer med å få oversikt over hvem som utløser transportene, og at de som utløser dem ikke kjenner til de økonomiske følgene av sine valg.Anskaffelse av et logistikksystem som ivaretar bestilling, samordning, fakturering og kontroll er en absolutt forutsetning for å etablere kostnadskontroll og effektivitet i transporttjenesten, skriver Stokke.valerie.kubens@fedrelandsvennen.no