LILLESAND: Det var etter et møte med Statens vegvesen og Norsk institutt for vannforskning (Niva) i dag at miljøvernsjefen åpner for et ja til det omstridte sulfidsteindeponiet i den sårbare terskelfjorden.

Etter utlekking av metaller fra et prøvedeponi, har det hersket usikkerhet om det ville være forsvarlig å deponere store mengder sulfidholdig stein i Kaldvellfjorden.

Men før en endelig tillatelse gis, skal Niva undersøke om det finnes kvikksølvrester i bunnlaget der sjødeponiet er planlagt. Fylkesmannen frykter kvikksølvforurensning etter treforedlingsdrift i området for en del år siden.

Miljøvernsjefen sier også at sjødeponiet må ligge godt under vannflaten og at det må være mulig å dekke til fyllingen med sand for å hindre tilgang på oksygen.

Det kreves også et miljøovervåkingsprogram for sjødeponiet.

Statens vegvesen jobber for øvrig videre med muligheten for å etablere et nytt deponi på land for lagring av sulfidholdig stein fra nye E 18. Før jul ble arbeidet med den midlertidige transportbroa på Kaldvell innstilt i påvente av hva fylkesmannens miljøvernavdeling ville si om sjødeponiet. Utbyggerne ville ikke bruke for mye penger på en bro, som kanskje ikke ville bli brukt.

I går ble forskalingen til broen fjernet. Nå må kanskje hovedentreprenør CJV E 18 sende forskalingssnekkerne tilbake til Kaldvell for å bygge videre på broen.

Planen er å deponere 250.000-300.000 kubikkmeter sulfidholdig stein i Kaldvellfjorden. Steinen skal fraktes fra E 18 linja og over broa og ut i sjøen med svære dumpere. Den midlertidige broa over dagens E 18 og anleggsveien er kostnadsberegnet til rundt ti millioner kroner.