KRISTIANSAND: — Vi som er lokalkjente vet hvordan veien er, men vi vet også at utenlandske sjåfører sendes over heia av GPS'en, sier daglig leder i Vennesla Transport, Reidar Øvland til fvn.no.

Drøy omvei

Senest natt til torsdag endte en polakk i grøfta på den smale, bratte Kuliaveien, som er skiltet som "uegnet" for vogntog. Bilbergingen tok flere timer, og folk som skulle bruke Kuliaveien til jobb måtte kjøre via Kvadraturen, noe som mer enn dobler kjørelengden.

Flemming Pedersen, som arbeider i en elektronikkforretning i Kristiansand, tester stadig nye GPS-modeller. Han sier det trolig er feilbruk som fører sjåførene ut på uegnede veier.

— Sannsynligvis skyldes slike tilfeller at sjåførene bruker GPS, samtidig som de ikke bruker hodet, sier Pedersen.

Lastebil-modus

En GPS kan nemlig innstilles på flere forskjellige måter. Sjåføren kan be om korteste vei, enten i avstand eller tid, eller eksempelvis be om mest mulig motorveistandard.

— Kjører sjåføren mellom Nodeland og Mosby på kortest tid- eller kortest-vei-modus er det klart at GPS'en vil sende dem over Kulia, forklarer Pedersen.

Pedersen får støtte av John Reidar Pettersen, som arbeider som distributør av et av landets mest solgte GPS-merker.

— Dette er en problemstilling vi er godt kjent med, og vi jobber kontinuerlig for å forbedre dette. Samtidig er problemet vanskelig å løse, ettersom ulike GPS-produsenter kjøper karttjenester fra ulike kartleverandører, forklarer Pettersen.

Ifølge Flemming Pedersen finnes det på enkelte modeller et lastebil-modus som førere av store biler kan velge for å få en best mulig egnet trasé.

Kuliaveien utbedres

Mens sjåførene lærer seg å bruke GPS korrekt, lover Statens Vegvesen at Kuliavegen skal utbedres innen kort tid.

— Vi holder akkurat på med prosjektering og planlegging nå, og regner med at vi er i gang med en utbedring av Kuliaveiens verste strekk om cirka ett år, sier distriktsveisjef Johan Mjaaland til fvn.no.

Med veiens verste strekk mener Mjaaland strekningen fra Aurebekk mot Kulia. Han regner dermed med at man da vil kunne ta bort skiltingen som advarer vogntogsjåfører mot veien.

— Det vil vi ta stilling til når veien er klar, sier Mjaaland.