KRISTIANSAND: – Dette finner jeg meg ikke i. Jeg ble rasende da jeg leste oppslaget i Fædrelandsvennen mandag. At vår skole blir fremstilt som en b-skole, er så langt fra virkeligheten som det går an å komme, sier førsteklasseelev på media og kommunikasjon på Tangen videregående, Ingvild Kaupang (16).

I artikkelen karakteriserte Grim-elever og deres foresatte Tangen og Kvadraturen videregående skole som dårlige, mens Katta Gimle og Vågsbygd ble fremstilt som bedre skoler. Bakgrunnen er at elever på Grim, som frem til nå har kunne søkt seg til Katta Gimle, fra og med neste høst bare kan søke seg til Tangen og Kvadraturen. Tirsdag demonstrerte 450 elever mot å bli ”tvangsflyttet” til sentrumsnære skoler.

Skolevenner

– Jeg tror noe av grunnen til at de protesterer, er at mange av dem har venner som allerede går på Katta Gimle. De ønsker seg dit for å kunne gå på samme skole, sier Nikolai Stallemo (16).

Ingvild Kaupang, som selv har bakgrunn fra Grim ungdomsskole, stortrives nå som videregående elev på Tangen.

– Jeg synes det er rart at ikke elever fra Grim ønsker seg hit. Skolen er kjempebra, og lærerne er flinke til å engasjere oss, sier Kaupang

Skoleflink

– Media og kommunikasjon er blant vanskeligste linjene å komme inn på. Det betyr at de aller fleste av dem som går her nå, må ha hatt meget gode karakterer fra ungdomskolen. Derfor oppleves det veldig urettferdig, og ikke minst feil, å bli fremstilt som en dårligere skole, sier sosialrådgiver og medielærer ved Tangen, Helge Dyrholm.

– Vi skal ikke stikke under en stol at noen av våre elever har spesialtilpasset undervisning, men samtidig har vi også mange skoleflinke elever. Noe av sjarmen ved vår skole, er kombinasjonen. Vi favner bredt, og undersøkelser viser at elevene våre stortrives, sier assisterende rektor ved Kvadraturen, Oddvar Håland

Slag i ansiktet

– Ta for eksempel hjelpepleiere som går hos. Ingen av dem går her fordi de ikke kom inn på andre skoler. De går her fordi de har et ønske om å bli hjelpepleiere. Da oppleves det som et slag i ansiktet å få det slengt etter seg at man går på en skole for tapere, sier Håland.

Han forteller at oppslagene i Fædrelandsvennen har blitt heftig debattert, både på lærerværelse og blant elever.

– Vi kjenner oss ikke igjen, når vi sammen med Tangen blir karakterisert som en b-skole. Kvadraturen er en kjempespennende skole, noe som også våre elever bekrefter. Vårt undervisningspersonale er a-typisk av hva man forbinder med lærere. I stedet er mange av våre ansatte fagpersoner som kjenner faget, både ut og inn. Vi ser blant annet av undersøkelser, at det er få elever som slutter skolen før tiden hos oss, sier Håland.

Tekst: Kjetil Nevestad kjetil.nevestad@fvn.no – 97 41 80 51