KRISTIANSAND/HANSTHOLM: — Det er med ufattelig stor glede vi konstaterer at pengene er på plass - i disse nedgangstider som av mange karakteriseres som verre enn depresjonen på 30-tallet, sier rederisjef Svein Olaf Olsen, til fvn.no.

Redereiet har nå fått på plass fire millioner kroner i aksjekapital, og vil i løpet av kort tid etablere et aksjeselskap.

— Vi passerte det beløpet i dag, noe som betyr at Thy Ferries blir virkelighet. Dette er et megaskritt på veien mot å få etablert en ny ferjeforbindelse, sier Olsen.

Når Thy Ferries A/S kan starte opp den nye ruten mellom Kristiansand og Hanstholm er ennå uvisst.

— Det vil være helt opp til selskapets bestyrelse, som skal velges under generalforsamlingen. Det kan bli i år eller til neste år, sier Olsen.

- En kjempedag for Sørlandet

I februar i år konstaterte Olsen at det ikke ville bli noen oppstart i 2009, etter at selskapet ikke lyktes i skaffe den nødvendige kapitalen. For å få prosjektet i gang måtte man den gang skaffe til veie 30 millioner kroner. Selskapet, som da het Thy Ferries Ltd., manglet ifølge Olsen 12 millioner kroner, og ferjeplanene ble skrinlagt.

Denne gangen ser det derimot langt lysere ut mener Olsen.

— Dette er en kjempedag for Sørlandet. Da prosjektet strandet sist, var vi ikke i nærheten av der vi er nå, sier han.

Trenger ytterligere 11 millioner

I et nylig utarbeidet prospekt skriver initiativtakerne Svein Olaf Olsen, Palle L. Nielsen og Poul Røge at det skal skaffes til veie ytterligere 11 millioner innen februar 2010. — Den første millionen er alltid den vanskeligste, sier Olsen, som tror flere investorer vil melde seg når selskapet blir etablert.

Thy Ferries A/S skal etter planen operere med fire daglige avganger, 12 måneder i året.

Har ikke ferje

I prospektet som Olsen og co. har utarbeidet nevnes anskaffelsen av en egnet ferje som prosjektets største risikomoment. Hvilken ferje som skal benyttes, og hvor mye denne kommer til å koste er ennå usikkert.

— Vi har sett på flere ferjer som er aktuelle, men har ikke gått til noe innkjøp, sier Olsen.

I samme prospekt presiseres det også at selskapet vil bli oppløst hvis det ikke lykkes å skaffe mer enn 15 millioner danske kroner i samlet aksjekapital innen 28. februar 2010. Blir selskapet oppløst vil aksjonærene ifølge de tre initiativtakerne kunne regne med å få tilbake mellom 60 og 85 prosent av beløpet de har skutt inn.