KRISTIANSAND: — Jeg mener jo at profesjonelle sjåfører bør ha merkingsutstyret i orden, men mange er nok litt sløve. Slikt som dette ser vi hver dag, hevder Stig Lillesund, tungtransportlærer ved Kristiansand Trafikkskole.

Les også: Lang i maska av lang last

- Regelverket er klart

Lasten skal nemlig merkes dersom den stikker ut foran på kjøretøyet, og dersom den stikker ut mer enn én meter bak på kjøretøyet.

— Det er vanskelig å fastslå utfra bildet nøyaktig hvor langt utenfor lasten på den konkrete bilen stikker, sier Lillesund.

Loven i seg selv er også noe diffus, mener kjørelæreren. Det er i loven ikke tydelig slått fast hva slags type merking som er godt nok. Så - hva skal man velge; en plastikkpose, en hårbørste, en refleksbrikke eller en skinnfell...?

— I dagslys kan man godt bruke plastikkposer, som mange gjør. Loven slår derimot fast at merkingen skal være synlig også i mørket, sier kjøreskolelæreren.

- For få kontroller

Lillesund blir ikke veldig overrasket når fvn.no viser ham bildet.

— Mange tenker nok at de bare skal en kort tur, og gidder derfor ikke merke lasten. Samtidig vet vi at det i praksis aldri er kontroller på slikt i bykjernen, sier Lillesund.

- Hva kan gjøres for å bedre sjåførenes holdninger?

— Jeg har selv etterlyst større kontrollaktivitet i bykjerner, sier kjørelæreren.

Han håper i tillegg at etterutdanning av sjåfører skal hjelpe.

— Nå skal det fra 2012 innføres oppfriskningskurs for profesjonelle sjåfører, slik at man forhåpentligvis skjerper seg når det gjelder slike små, men viktige detaljer. Så vidt jeg kan se er jo heller ikke lasten sikret på denne konkrete bilen, sier Lillesund.