KRISTIANSAND: — Dette er veldig beklagelig, vi har mange utrolig dyktige medarbeidere ved kontoret i Kristiansand som nå mister jobben, sier direktør for SAS Direkte, Dorothy Billett, til fvn.no.

Lite å gjøre

SAS' kundeservice på Kjøita i Kristiansand fungerer som ett av syv tilsvarende callsentere i Norge, hvor innkommende supportsamtaler fra hele landet blir betjent. Nå blir hele kristiansandsavdelingen nedlagt. Det kommer for få telefoner.

— Vi har rett og slett for mange medarbeidere i jobb i forhold til arbeidsmengden. Skal vi ta våre kunder på alvor må vi kutte kostnader nå. Vi er til for kundene, ikke for oss selv, innser Billett.

Nedgangstider

Årsaken til kuttene er økonomiske nedgangstider og et behov for å tilpasse bedriftens størrelse til markedet. To av SAS' totalt syv callsentre blir dermed nedlagt. I tillegg til kristiansandskontoret ryker også trondheimsavdelingen, med sine 17 ansatte.

Ifølge direktør Billett arbeider det i Kristiansand medarbeidere som har en relativt lang fartstid i selskapet, og hun innrømmer at noen kan få problemer med å finne noe nytt å gjøre i et allerede anspent arbeidsmarked.

— Vi har nok en del medarbeidere som har høy alder og lang ansiennitet, men vi forsøker nå hjelpe dem i arbeidet med å finne en ny jobb, sier Billett.

Billett ønsker ikke å offentliggjøre hvor mye penger SAS håper å spare på kuttene.

De ansatte får bli i jobben til 1. august, men har også tilbud om slutte tidligere dersom man finner seg ny jobb.