LILLESAND: — Vi begynner i morgen tidlig med å stikke ut veien, hogge trær, grave bort masser og få tak i utstyr, opplyste prosjektleder Nils Ragnar Tvedt fra Statens vegvesen til Fædrelandsvennen i går kveld.

Prosjektledelsen og de geotekniske ekspertene i Statens vegvesen var optimistiske og skjønt enige i går kveld: Det er verdt forsøket å lage en midlertidig vei langs jordet på sørsiden av rasområdet.

Her er det målt minst ti meter ned til fast grunn, med fjell som heller mot rasområdet. Ekspertene mener grunnen her skal være fast nok til å tåle den tette trafikken.

— Hvor lenge må E 18-bilistene kjøre om Birkeland?

— Ingen kommentar. Vi må først finne ut hva vi skal gjøre og hvordan, så kan vi regne på tiden, svarer prosjektleder Nils Ragnar Tvedt.

Samtidig som arbeidet starter for fullt, foretas nye prøveboringer på den om lag hundre meter strekningen. Om disse prøvene viser ustabile leiremasser, blir prosjektet stoppet.

— Vi håper prøvene bekrefter at vårt valg er riktig. Hvis det ikke lar seg gjøre, er det en større sak, og vi må tenke helt annerledes, forklarer Tvedt.

Prosjektlederen er i dialog med grunneier, og tror ikke vedkommende vil stikke kjepper i hjulene for den midlertidige traseen.