OSLO: – Det betyr at Helse Sør-Øst RHF som eier ikke har tilstrekkelig styring, sier tidligere økokrimsjef Erling Grimstad, daglig leder i advokatfirmaet G-partner.

Sykehuspartner er Nordens største leverandør av støttetjenester til sykehus med 70.000 kunder, det er rundt 800 ansatte fordelt på 25 steder i Norge, fra Flekkefjord og Lillesand til Tynset, men hovedkontorene er plassert i Drammen, Grimstad, Porsgrunn og Tønsberg. Årets budsjett er på 1,7 milliarder kroner. Det er Helse Sør-Øst som eier Sykehuspartner. De ansatte er spredt på 25 forskjellige steder i landet, En enorm økning i antall ansatte på kort tid har gitt så kraftige voksesmerter at statsautorisert revisor og universitetslektor Geir Haaland ved Universitetet i Agder karakteriserer styringen og kontrollen slik:

– Enhetens styring og kontroll er ut fra en generell vurdering mer enn svak.

På Fædrelandsvennens anmodning har både Grimstad og Haaland gjennomgått rapporten. Revisjonen har sjekket de aller vesentligste punktene innen styring og kontroll. Av totalt 59 sjekkpunkter er 15 funnet tilfredsstillende, det er identifisert 39 forbedringspunkter hvor det bør iverksettes tiltak og 5 svake punkter (nøkkelrisiko) hvor det iverksettes tiltak for å sikre måloppfyllelse. Det vil si 44 punkter som ikke er tilfredsstillende.

Her kan du laste ned rapporten i sin helhet

ALVORLIG.

– Bare det store antall punkter med forbedringspotensial gir alvorlig grunn til bekymring for eierne, fortsetter Grimstad.

Haaland mener enda til at noen av punktene som bør forbedres, burde endres til forbedres.

– Dersom Sykehuspartner ikke kommer à jour med svakhetene i forkant av de planlagte innsparingene, kan selskapet risikere økte kostnader kombinert med dårligere tjenester til brukerne, sier Haaland.

Hovedansvaret for mangelen på kontroll og styring legger revisjonen på eier, altså Helse Sør-Øst, hvilket i siste instans vil si styreleder Hanne Harlem. Verken hun eller administrerende direktør Arild Gjerseth i Sykehuspartner har ønsket å uttale seg om rapporten før den er behandlet av Sykehuspartners driftsstyre.

Les også: — En riktig organisering

VOLDSOM.

Selskapet ble først opprettet under daværende Helse Sør i 2003, med ansvar for lønns- og personaltjenester. Målet var å effektivisere tjenestene slik at mer ressurser kunne gå til pasientbehandling. Fra 1. april 2007 ble alle helseforetakene i Helse Sør, samt Sykehuspartner og Sykehusapotekene ANS, med 19 sykehusapotek i Helse Sør og Helse Øst, innlemmet i Sykehuspartners Personalportalen. I fjor fikk hele 400 ansatte fra sykehusene i regionen, som jobbet med IT, ny arbeidsgiver i Sykehuspartner gjennom en virksomhetsoverdragelse. I rapporten går det klart fram at den voldsomme ekspansjonen i selskapet har gått så fort at det har gått utover kvaliteten.

– Det er jo helt klassisk at det settes i gang prosesser for tidlig, før man ser alle konsekvensene, sier Haaland.

Les også: - Pasienters liv kunne vært i fare

FRAGMENTERT.

Grimstad peker på at det ikke fins en helhetlig virksomhetsplan for Sykehuspartner, noe som fører til fragmentert styring. Dessuten er interne fullmakter verken avstemt mot Helse Sør-Østs, eller godkjent av driftsstyret.

– I forhold til virksomhetsstyring er fullmaktssystemer helt sentralt, sier Grimstad.

Rapporten avdekker også at ansatte i selskapet ikke har tilgang til tjenesteavtalene. Det vil si at de ikke kan sjekke om oppdragene utføres i henhold til avtalene, og kan ikke sjekke om bedriften får det den har bestilt.

På toppen av dette har styret i Helse Sør-Øst i år vedtatt at driftsutgiftene i selskapet må ned med 100 millioner kroner i løpet av de neste to årene.

– Med såpass store mangler i styring og kontroll, har selskapet en stor utfordring i å gjennomføre en så stor omstilling, sier Grimstad.

– Hvis dette hadde vært en privat bedrift?

BEKYMRING.

– Da måtte styret reagert raskt og kraftig for å ikke gå på en smell. Styret i Helse Sør-Øst har alvorlig grunn til bekymring, og selskapet er et godt stykke fra å nå målet om å være en effektiv og konkurransedyktig bedrift, sier han.