KRISTIANSAND: I går kveld vurderte havnestyret i Kristiansand muligheten for en midlertidig containerhavn. Saken har oppstått i etterkant av The Tall Ships Race, hvor blant andre ordføreren entusiastisk tok til orde for en rask avklaring.

Havneingeniør Svein-Inge Larsen synes de politiske utspillene i media var lite gjennomtenkte. Han forholder seg til virkeligheten.

Anbefaler Kolsdalsbukta

– Jeg mener den beste løsningen er å la containerhavna ligge der den er i dag, inntil vi har etablert en ny i Kolsdalsbukta/KMV-området. Vi øker innsatsen for å få dette til, men det er ikke løst over natta – som noen kanskje tror, sier Larsen.

I saken nevnes Vigebukta (nærmest Varoddbroa) og Kongsgårdbukta med utvidelse av sjøområdet mot Marvika som alternativ til Kolsdalsbukta. Her er problemene større enn mulighetene, hovedsaklig på grunn av manglende jernbanetilknytning, lite areal og mye planleggingsarbeid.

Havneingeniøren står fast på Kolsdalsbukta som beste løsning. Det er også anbefalingen til havnestyret.

En ny containerhavn vil ta tid å etablere.

– 2025 er realistisk

– Vi holder fast på at flytting ikke vil kunne skje før fram mot 2025. Det er et realistisk perspektiv, sier Svein-Inge Larsen. Det er også i tråd med hva teknisk direktør tidligere har uttalt i Fædrelandsvennen.

Flytting krever en utfylling på totalt 1,5 millioner kubikkmeter steinmasse, noe som tilsvarer 300.000 lastebillass med stein. Den skal komme fra fremtidige veianlegg rundt Kristiansand. Fra den nye Vågsbygdveien vil havna motta 300.000 kubikkmeter stein. 1. oktober avfyres den første tunnelsalven. Senere vil utbyggingen av ny E 39 fra Gartnerløkka og vestover generere mer utfyllingsmasse, men trolig ikke nok.

300 millioner

Det er flere forhold å ta hensyn til.

– Vi er avhengig av tilgang på billig stein. Å flytte en containerhavn er både fysisk og økonomisk en tung sak. Vi snakker om flere hundre millioner kroner, understreker havneingeniøren.

Kostnadene, angivelig rundt 300 millioner, hviler på dårlige grunnforhold i Kristiansand. Utfyllingen krever mye stein og må skje etappevis. Havnebassenget er 30 meter på det dypeste.

Ifølge Svein-Inge Larsen er det igangsatt en områdereguleringsplan for dagens fergehavn og en fremtidig containerhavn i Kolsdalsbukta. Planleggingsarbeidet er ferdig i 2012. Fvn.no følger saken