KRISTIANSAND: — Dette har vært en skrekkopplevelse og fryktelig nedverdigende for oss rullestolbrukere. Hit kommer jeg aldri igjen!, forsikrer rullestolbruker Sven Anders Andersen, frustrert og rasende etter at han måtte bæres ned i resepsjonen av fem mann for å spise frokost.

De funksjonshemmedes studieforbund (FS) i Agder holdt i helgen regionseminar sammen med deltakere fra Buskerud og Telemark. Natt til søndag ble de vekket av at brannalarmen på hotellet ulte.

HÆRVERK

  • Jeg kledte på meg i en fei, for å komme meg ut så fort som mulig. Da jeg kom ut i gangen var det fullt med folk, og fulle ungdommer hadde ødelagt heisen. Jeg hørte de lo og fortalte at de hadde vært for mange i heisen slik at den til slutt stoppet, forteller Andersen.

Rullestolbrukere, svaksynte og blinde kom seg ingen vei. De ble stående i gangene uten å vite hva som hadde skjedd.

— Det tok 90 minutter før noen av hotellets ansatte kom for å fortelle at det var falsk alarm, sier Eivind Eliassen, også han rullestolbruker som var med på seminaret.

— Tenk om det virkelig hadde vært brann. Da hadde vi aldri overlevd, legger Eliassen til.

Etter hendelsen ringte hotellets ansatte for å få noen til å reparere heisen. Da Fædrelandsvennen besøkte hotellet i går formiddag var fremdeles ikke heisen fikset.

UTEN HEIS

— Firmaet Schindler som skal drifte heisen ga beskjed om at de ikke hadde noen som kunne fikse heisen på søndager, forteller Torbjørn Brekke, ansvarlig på Quality hotell. Han ønsket ikke å kommentere saken ytterligere, og henviste til direktør Erik Nordahl som var på utenlandsreise.

De funksjonshemmede var ikke fornøyd med hotellets svar på problemet.

— De burde ha et system som fungerer, selv på søndager. Det er et paradoks at vi er her på seminar denne helgen for å diskutere tilgjengeligheten, og så skjer noe som dette. Det var tydeligvis feil gruppe som holdt kurs denne helgen, sier Aud Loland, leder for FS i Agder.

Hun mener det må ha vært pinlig for hotellet at de måtte tilkalle brannvesenet for å bære seminardeltakerne ned til frokost og siste dag av seminaret.

— Mest av alt oppleves det fryktelig for funksjonshemmede som trenger tilrettelegging for å komme seg frem. Sånt som dette skal ikke forekomme, sier Loland.

Rullestolbruker Andersen forteller at de tidligere har vært i kontakt med hotellet, for å få dem til å merke trappene for de svaksynte. Trappene er i dag av mørkegrå granitt og vanskelig for svaksynte å komme seg fram i.

— Da vi tok kontakt med ledelsen fikk vi som svar at granitten var for fin til å merkes, sier Andersen.

For å illustrere hvor misfornøyd Andersen var med hotelloppholdet hadde han skrevet denne beskjeden i gjesteboken på hotellrommet:

«Vi kommer ikke igjen!».

Fædrelandsvennen klarte i går ikke å få tak i hotellets direktør Erik Nordahl.