LILLESAND: — For Norges del er det vanskeligere å redusere utslippene av klimagasser. Vi har ikke kullkraftverk som må renses. Derfor må vi se på transportindustrien for å redusere utslippene våre, sier Tore Wiese-Hansen, sekretær i Agder Gassforum.

Samtidig som FNs klimarapport ble lagt frem, samlet energibransjen på Agder seg i Lillesand i går for å snakke om en fylkeskommunal energiplan for Agderfylkene.

— FNs klimarapport viser at klimaet blir forverret, og det er vi bekymret for. Nå må vi alle gjøre en innsats for å begrense utslipp av klimagasser. Det vil være et av perspektivene i energiplanen, forteller Thore Westermoen, fylkesordfører i Vest-Agder.

Et av tiltakene for å gjøre Agder renere, er å få transportindustrien over på gass. Gassbusser skulle etter planen allerede vært på plass i Kristiansand. Men forslaget strandet på grunn av uenighet mellom AS Bussen og fylkespolitikerne om penger.

renere luft.

Wiese-Hansen mener det er på høy tid at gassbussene kommer på banen igjen.

— For Kristiansands del ville gassbusser betydd betydelig renere luft og mye mindre støy. Før var vi i forkant når det gjelder gass, nå kan vi komme i bakevja, sier Wiese-Hansen.

Flere store og mellomstore norske byer har allerede gassbusser i gatene. I Bergen har det offentlige spart 18 millioner kroner årlig i utgifter til helsevesenet.

— Helseeffekten i Kristiansand blir ikke like stor, for byen ligger mye åpenere til enn Bergen. Men helsegevinsten for det offentlige er tallfestet til to millioner kroner i året, forteller Wiese-Hansen.

Billigere gass.

For to år siden var gassbusser mye dyrere enn dieselbusser. Nå er prisforskjellene mindre.

— Dieselbusser blir dyrere og dyrere, for det stilles stadig strengere krav til rensing av utslippene. Det koster. Samtidig lages gassbusser i stadig økende volum, og da faller prisene. Personlig tror jeg at presset på å få offentlig transport over på gass vil øke fremover, mener han.

Også infrastrukturen for å få gassbusser i Kristiansand mangler. Næringslivet og det offentlige jobber for å få en terminal for flytende naturgass i Hannevika. Men arbeidet går seint.

— Jeg er skuffet over at vi ikke allerede har en gassterminal her. Jeg håper den er på plass i løpet av kort tid. Da kan vi begynne å jobbe for gassbusser igjen. Nå er dette både mer modent og mer lønnsomt enn det var i forrige omgang, sier fylkesordfører Westermoen.

Tekst: Mari Horve

mari.horve@fvn.no - 38 11 32 43