KRISTIANSAND: Før startskuddet i oktober skal over 2500 ansatte i oppvekstsektoren skoleres i prosjektet «Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i Kristiansand (Flik).
Samtlige 36 grunnskoler, 29 kommunale barnehager og nær alle de 49 private barnehagene er med. Steinerskolen og Oasen i Songdalen har også takket ja.
— Unik i Norge
— Flik er et unikt prosjekt i Norge, fordi satsingen omfatter både skole og barnehage i en relativt stor by som Kristiansand, sier Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark.
Den kjente pedagogikkforskeren skal bistå Kristiansand i det to og et halvt år lange prosjektet som bystyrepolitikerne i fjor bevilget fem millioner til.
Nordahl skal ha ansvar for kartlegging, og han skal gi hver enkelt skole og barnehage tilbakemeldinger underveis.
Systematisk jobbing
Flik er en videreføring av LP-modellen (læringsmiljø og pedagogisk analyse), et verktøy skolene har brukt i flere år. Med Flik skal det jobbes mer systematisk med å skape trygge og inkluderende læringsmiljøer, og man ønsker nå å se barns utvikling fra barnehage til skole.
Prosjektets mål er økt faglig og sosialt utbytte, økt trivsel og sosial tilhørighet. Bakgrunnen for satsingen er revisjonsrapportene om mobbing og spesialundervisning i Kristiansand-skolen.
— Har med beste forskningsmiljøer
Oppvekstdirektør Arild Rekve har store forventninger til satsingen som nå er under planlegging.
— Ja, og ikke minst stolt over å få til en så bred satsing. Flik er forankret i forskning, og vi har med oss de beste forskningsmiljøene. Vi skal unngå «hopp og sprett» og gjøre det forskningen sier for å oppnå bedre klassemiljøer og læringsresultater, sier Rekve.
Kommunen skal samarbeide med blant andre Universitet i Agder og Universitet i Ålborg.
Store forventninger
I løpet av våren skal skoleledere og personell kurses i hva Flik vil bety for praksisen i klasserommet.
Rektor Rune Heggdal på Oddemarka skole har tro på prosjektet.
— Jeg har store forventninger. Den er vitenskapelig basert, og prosjektet vil bli fulgt av eksterne forskere, sier han.
- Lærerrollen endres
— Så nå vil Kristiansand-skolen få helt «nye» lærere, Heggdal?
— Lærerrollen blir nok endret gjennom en tydeligere relasjon mellom elev og lærer. Vi vet mye om hva som virker, og nå må det tas i bruk, sier han.
- Lærere opplever at de er nedlesset i arbeid som ligger på siden av selve undervisningsdelen. Vil Flik bli merarbeid?
— Nei, jeg tror ikke det på sikt, mener rektor Rune Heggdal.
- Blir merarbeid
— De ansatte må diskutere egen praksis i dette, og vi vil bruke tid på akkurat det, sier professor Thomas Nordahl.
— Det blir merarbeid når du setter i gang et så stort prosjekt, men vi tror resultatet av satsingen blir bra, sier oppvekstdirektør Arild Rekve.
Gjennomfører tilstandsrapport
Før Flik-prosjektet iverksettes skal det gjennomføres en tilstandsrapport om hvordan barn og unge har det i barnehagene og på skolene i dag.
Marianne Godtfredsen er barnehageansvarlig i Flik. - Flik er opptatt av gode og tydelige voksne. Vi vil legge ansvaret på dem, og de voksne skal bli enda mer tydelige, forteller hun.