KRISTIANSAND: Før startskuddet i oktober skal over 2500 ansatte i oppvekstsektoren skoleres i prosjektet «Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i Kristiansand (Flik).

Samtlige 36 grunnskoler, 29 kommunale barnehager og nær alle de 49 private barnehagene er med. Steinerskolen og Oasen i Songdalen har også takket ja.

— Unik i Norge

— Flik er et unikt prosjekt i Norge, fordi satsingen omfatter både skole og barnehage i en relativt stor by som Kristiansand, sier Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark.

Den kjente pedagogikkforskeren skal bistå Kristiansand i det to og et halvt år lange prosjektet som bystyrepolitikerne i fjor bevilget fem millioner til.

Nordahl skal ha ansvar for kartlegging, og han skal gi hver enkelt skole og barnehage tilbakemeldinger underveis.

MERARBEID: 2500 ansatte skal skoleres i hvordan Flik skal gjennomføres i den enkelte barnehage og skole. Oppvekstdirektør Arild Rekve (t.v.) sier satsingen vil innebære merarbeid for lærerne i starten. Her sammen med Oddemarka-rektor Rune Heggdal og Øivind Jacobsen i Flik-prosjektet. Foto: Frode Lindblom

Systematisk jobbing

Flik er en videreføring av LP-modellen (læringsmiljø og pedagogisk analyse), et verktøy skolene har brukt i flere år. Med Flik skal det jobbes mer systematisk med å skape trygge og inkluderende læringsmiljøer, og man ønsker nå å se barns utvikling fra barnehage til skole.

Prosjektets mål er økt faglig og sosialt utbytte, økt trivsel og sosial tilhørighet. Bakgrunnen for satsingen er revisjonsrapportene om mobbing og spesialundervisning i Kristiansand-skolen.

— Har med beste forskningsmiljøer

Oppvekstdirektør Arild Rekve har store forventninger til satsingen som nå er under planlegging.

— Ja, og ikke minst stolt over å få til en så bred satsing. Flik er forankret i forskning, og vi har med oss de beste forskningsmiljøene. Vi skal unngå «hopp og sprett» og gjøre det forskningen sier for å oppnå bedre klassemiljøer og læringsresultater, sier Rekve.

Kommunen skal samarbeide med blant andre Universitet i Agder og Universitet i Ålborg.

Store forventninger

I løpet av våren skal skoleledere og personell kurses i hva Flik vil bety for praksisen i klasserommet.

Rektor Rune Heggdal på Oddemarka skole har tro på prosjektet.

— Jeg har store forventninger. Den er vitenskapelig basert, og prosjektet vil bli fulgt av eksterne forskere, sier han.

- Lærerrollen endres

— Så nå vil Kristiansand-skolen få helt «nye» lærere, Heggdal?

— Lærerrollen blir nok endret gjennom en tydeligere relasjon mellom elev og lærer. Vi vet mye om hva som virker, og nå må det tas i bruk, sier han.

- Lærere opplever at de er nedlesset i arbeid som ligger på siden av selve undervisningsdelen. Vil Flik bli merarbeid?

— Nei, jeg tror ikke det på sikt, mener rektor Rune Heggdal.

- Blir merarbeid

— De ansatte må diskutere egen praksis i dette, og vi vil bruke tid på akkurat det, sier professor Thomas Nordahl.

— Det blir merarbeid når du setter i gang et så stort prosjekt, men vi tror resultatet av satsingen blir bra, sier oppvekstdirektør Arild Rekve.

Gjennomfører tilstandsrapport

Før Flik-prosjektet iverksettes skal det gjennomføres en tilstandsrapport om hvordan barn og unge har det i barnehagene og på skolene i dag.

Marianne Godtfredsen er barnehageansvarlig i Flik. - Flik er opptatt av gode og tydelige voksne. Vi vil legge ansvaret på dem, og de voksne skal bli enda mer tydelige, forteller hun.