KRISTIANSAND: — Dette har ungdomsorganisasjonene vært opptatt av i flere år. Saken blir bare mer og mer aktuell når vi vet hvordan mange unge ser på sin egen kropp, sier Tove Welle Haugland (KrF).

Kommende onsdag skal Kristiansand bystyre informeres om utleie av reklameplass på 35 bussholdeplasser i kommunen. Kommunen har i dag leid ut reklameplassene på bussholdeplassene til selskapet Clear Channel gjennom to separate avtaler som går ut i 2017 og 2019. — Når kommunen skal inngå nye avtaler om utleie av reklameplassen, mener vi reklamer med retusjertebilder av modeller må merkes slik at folk ser at dette ikke er ekte kropper, sier Lyder Ovesen (Ap).

Kommunalt grep

Sammen med representanter fra SV, KrF, Høyre og Venstre kommer han til å løfte denne saken inn for Kristiansand bystyre. Alle fem mener kommunen bør innta en prinsipiell holdning når det gjelder eksponering av modeller som er kunstig fremstilt.

— Vi må ta de grepene vi kan. Dersom kommunen kan være med å rette søkelyset mot at bildene av lettkledde modeller er retusjerte, gjør vi i alle fall litt for å redusere kroppspresset i det offentlige rom, sier Andreas Landmark (SV).

Vet hvordan det virker

De unge fra KrF, SV og Ap regner med å få støtte for sitt syn i bystyregruppa. Jacob Haugmoen Handegard i Unge Venstre håper forslaget faller i god jord, mens Amalie Gunnufsen (H) regner med at hun har en vei å gå før forslaget får gehør i gruppa.

— Jeg vet hvordan syltynne modeller virker på meg. Jeg opplever at modellene gir unge en vond følelse, sier Gunnufsen.

Begrensende

Administrerende direktør i Clear Channel, Mats Lundquist, sier et premiss om at annonsørene må merke retusjerte bilder kan oppleves begrensende.

Mats Lundquist i Clear Channel mener det kan bli et problem overfor annonsørene dersom enkelte kampanjer må merke retusjerte bilder. Foto: Privat

— Dette vil nok oppleves som en begrensning hos enkelte annonsører. Vi vet jo at det kan gjøre det vanskeligere å få inn penger, sier Lundquist.

Forstår problematikken

Deler av inntektene som Clear Channel henter inn fra reklamen på bussholdeplassene går til utvikling av infrastruktur i Kristiansand.

— Vi er interessert i å holde oss til de gjeldende regler som enhver kommune setter opp. Jeg forstår problematikken som løftes fram av ungdomspolitikerne, men jeg tror ikke det nytter å bare sette inn tiltak mot en liten markedsføringskanal som bussholdeplassene, mener Lundquist.

Et problem

Clear Channel opererer bussholdeplasser i en rekke norske byer. Selskapet har opparbeidet seg lang erfaring med annonsører som tar i bruk bussholdeplasser for å annonsere.

— Tror du det vil være problematisk for enkelte annonsører å måtte merke retusjerte bilder?

— Som sagt - når du legger begrensninger på en kanal som dette, er det alltid noe som kan bli problematisk. Så svaret er ja, sier Lundquist.