— Vi må tørre å planlegge for framtiden. Det er ønsket politikk både i Norge og EU å få en større del av godstransporten over fra vei til bane. Da bør det planlegges en jernbaneforbindelse fra godsterminalen på Langemyr til containerhavna på Kongsgård-Vige. Det er næringslivet på Sørlandet som vil tape dersom havnene i Larvik, Grenland og Stavanger skulle ta trafikk fra oss, sier prosjektleder Odd-Leif Berg i Kristiansand Havn.

Nedstemt i bystyret

Et flertall i Kristiansand bystyre sa før jul nei til et forslag Venstre, SV, Miljøpartiet de grønne og Rødt om å anmode Statens vegvesen og Jernbaneverket om å samarbeide med Kristiansand havn om å utarbeide et forenklet skisseprosjekt for ny jernbanetrasé fra ny containerhavn på Kongsgård-Vige til godsterminalen på Langemyr. Kristiansand Havn har likevel på egen hånd utarbeidet en mulighetsstudie for å forhindre at den planlagte motorveietraseen kommer i konflikt med en framtidig jernbaneforbindelse. Dette er spesielt viktig der en jernbane vil måtte krysse over eller under en firefelt vei.

En framtidig jernbanetrasé mellom godsterminalen på Langemyr og containerhavne på Kongsgård-Vige kan bli lagt i en av disse to traseene. Store deler av strekningen vil måtte gå i tunnel. Foto: Reidar Kollstad

— God dialog

— Vi har en god dialog med Statens vegvesen, og jeg har tro på at en skal komme fram til løsninger for Ytre ringvei som ikke ødelegger for en framtidig jernbanetrasé til Kongsgård-Vige. Det er krysningspunktene som blir utfordringen, sier Odd-Leif Berg.

Milliardprosjekt

Det er ikke regnet på hva en ny jernbaneforbindelse til Kongsgård-Vige vil koste, men det vil uansett bli snakk om investeringer på flere milliarder kroner.

— I dag er det statens ansvar å finansiere infrastruktur som vei og jernbane fram til sentrale havner. Kristiansand havn vil ha mer enn nok med å finansiere den nye containerhavnen som foreløpig er kostnadsberegnet til én milliard kroner. Jeg tør verken tippe på når containerhavna på Kongsgård-Vige kan stå ferdig eller når det kan bli aktuelt å bygge en ny jernbanetrasé. Det som kommer først er uansett den nye firefelts Ytre ringvei, sier Odd-Leif Berg.

7 km lang bane

En jernbanetrasé mellom ny containerhavn og godsterminalen på Langemyr vil bli henholdsvis 7 og 6,6 kilometer lang for nordlige og sørlige traséalternativ.

— Det foreligger ingen detaljerte planer, men jeg vil anta det vil bli mest aktuelt å legge kryssingen av Otra i bro. Ellers vil store deler av strekningen måtte gå i tunnel. Jernbanen må legges med minimal stigning, sier Odd-Leif Berg.

Solid godsvekst

I dag transporteres det 50.000 containere årlig over Kristiansand havn og 500.000 tonn på ferje. Sistnevnte tilsvarer 37.000 lastebiler eller hengere. Det er ventet at godsmengden i 2065 vil åttedoble seg for ro-ro (last som kommer inn til landet på hjul) og lo-lo (lasting/lossing av containere med kran) vil tredobles.