— Dette betyr veldig mye for Odderøya. Øya er ikke stor, og det er mye folk her. Går man til det skritt å fjerne alle rester, gir det mange muligheter, mener Jon A. Johannessen, styremedlem i Odderøyas Venner.

Innseilingen til Kristiansand blir nå "ryddet", 52 år etter at Shell-anlegget ble etablert. Kommunens underjordiske renseanlegg ligger vegg i vegg og skal bygges om for 400 millioner kroner, men kan ikke benytte fasilitetene. Foto: Torstein Øen

AS Norske Shell avviklet driften avtankanleggetpåOdderøyafra 2011, fordi anlegget fra 1962 er utgått på dato. Nå har selskapet oversendt kommunen en 18 siders strategiplan for opprydding innen desember 2014. ## — Skal vekk

Alle ytre installasjoner og sju bygninger skal rives, mens kaifronten beholdes til havneformål.

— Tankene skal vekk. Hvor mye av det innvendige anlegget som fjernes skal vi nå diskutere. Ingen vil hive ut mer penger enn de må, påpeker rådgiver Einar Hanssen i Kristiansand Eiendom.

Det er Shell som betaler, og selskapet mener innvendige, faststøpte tanker kan bli værende. Fjellanlegget består også av tre kilometer stålrør, enkelte med rester av størknet tungolje.

Rivingen skal foregå i tett samarbeid med statlige miljømyndigheter, for å unngå miljøskadelige utslipp. Også Forsvaret må ta sin del av jobben, siden de eier fire av tankene.

Ut til fyret

Skrått opp på øya, litt nordover, har Odderøyas Venner lagt atskillig dugnadstimer i å rydde det såkalte peisestuområdet, sette ut benker og lage terrasser. Herfra gikk en promenadesti ut til fyret, som ble blokkert da tankanlegget ble etablert.

- Dette er en veldig god nyhet, mener styremedlem Jon A. Johannessen i Odderøyas Venner. Her fotografert i heller middels turvær fredag ettermiddag på baksiden av tankanlegget, der turstien ble stengt da Shell flyttet inn på øya i 1962. Foto: Reidar Kollstad

— Det vi arbeider med, er at denne stien reetableres og kommer til heder og verdighet igjen. Vi må også finne en vei forbi renseanlegget slik at man kan passere området nede ved sjøen ut til fyret, sier Jon A. Johannessen.

Fjellhallene skal ikke være egnet til noen annen bruk, ifølge Kristiansand Eiendom. De eier grunnen under bakken, mens Kristiansand Havn eier de utvendige arealene.

Da Shell la ned driften startet selskapet Moldegaard Maritime Logistics å regulere et nytt tankanlegg på stedet. Dette arbeidet stanset for et års tid siden, siden det skal bygges boliger i nabolaget.

Blir liggende åpent

Havna og J.B.Ugland Eiendom fra Grimstad skal som kjent bygge Kanalbyen – 700 leiligheter på Silokaia for 2,2 milliarder kroner – de neste 15 årene.

— Når tankanlegget fjernes vil det gi en tilleggsverdi for Kanalbyen, som vi tror markedet vil reagere positivt på. Da slipper man trafikken av tankbiler og båter til og fra anlegget, påpeker havnedirektør Halvard Aglen.

— Et areal på 11 mål blir ledig. Har dere nye planer?

— På kommuneplankartet er området avsatt til bebyggelse og anlegg, per i dag har vi ingen nye tanker, svarer Aglen, som mener området ikke er spesielt attraktivt for allmennheten.

— Jeg tenker at området godt kan ligge litt. Nå handler det om å rydde, så får vi etter hvert se hva slags bruk som blir aktuell, sier teknisk direktør Ragnar Evensen i kommunen.

Etter at Shell la ned driften har havna manglet et tilbud til skipstrafikken, som har fått drivstoff via vogntog. Nå jobber kommunen med å tilby plass ved siden av Statoils anlegg på Kolsdalsodden ved Vesterveien.