VENNESLA: — Dette gjør meg veldig betenkt over framtiden til Setesdalsbanen. Venneforeningen er vårt viktigste støtteapparat. Vi er hundre prosent avhengig av dem for å kunne ha drift på banen i sommerhalvåret og vedlikehold utenom sesongen. Hvis venneforeningen nå vender tommelen ned, så er det stor fare for at problemene bare vedvarer, sier Trygve Johansen, avdelingsleder for Setesdalsbanen. Vest-Agder-museet har de siste årene drevet Setesdalsbanen.
Vedtok omstridt avtaleMandag vedtok styret i Stiftelsen Setesdalsbanen å akseptere en ny driftsavtale som har kommet i stand etter svært krevende forhandlinger mellom Vest-Agder-museet og stiftelsen. Avtalen ble vedtatt med fire mot tre stemmer.
De tre som stemte mot tilhører venneforeningen som nylig vedtok å gå imot forhandslingsresultatet. Venneforeningen mener avtalen firer på sikkerhetskrav, nedprioriteter vedlikehold og ikke stiller høye nok krav til dem som skal jobbe på banen.
Venneforeningens leder Anne Bergit Jørgensen tror Vest-Agder-museet vil slite med å bemanne toget i sommer. Medlemmer har tidligere i år satt seg opp på vaktplaner, men hun tror få vil stille opp når den omdiskuterte avtalen likevel er vedtatt.
Dyp grav for banen
— Nær sagt alle tjenestegjørende tilhører venneforeningen. Vi har sagt oss villig til å stille på tjenestelister denne sesongen, men det var fordi vi trodde forhandlingene skulle komme i havn. Når det ikke har skjedd, blir det vanskelig å motivere folk til tjeneste i sommer. De to første ukene kan gå, men deretter er tjenestelistene blanke, sier Jørgensen.Trygve Johansen tar venneforeningens standpunkt til etterretning.
— Hvis venneforeningen ikke klarer å få medlemmene til å stille opp slik at vi må kansellere i sommer, så graves det en dyp grav for banen. Om vi ikke klarer å presentere et tilbud for publikum, så er ikke vår eksistens berettiget, sier Johansen.
Lang konflikt
Setesdalsbanens venneforening har i lang tid vært i strid med Vest-Agder-museet. Konflikten toppet seg før nyttår da museet sa opp driftsavtalen.
Venneforeningen hevder de har blitt forsøkt skviset ut på sidelinjen og mener museet mangler kompetanse for å drive togbanen.
— De problemene de har beskyldt oss for å stå bak, har vi avdekket at i bunn og grunn er interne problemer i Vest-Agder-museet, sier Anne Bergit Jørgensen.
Museet hevder på sin side at venneforeningens medlemmer har drevet mobbing av museets ansatte.