Trygve Johansen, avdelingsleder for Setesdalsbanen. Foto: Kjartan Bjelland
Leder av Setesdalsbanens venneforening, Anne Bergit Jørgensen. Foto: Reidar Kollstad

VENNESLA: — Dette gjør meg veldig betenkt over framtiden til Setesdalsbanen. Venneforeningen er vårt viktigste støtteapparat. Vi er hundre prosent avhengig av dem for å kunne ha drift på banen i sommerhalvåret og vedlikehold utenom sesongen. Hvis venneforeningen nå vender tommelen ned, så er det stor fare for at problemene bare vedvarer, sier Trygve Johansen, avdelingsleder for Setesdalsbanen. Vest-Agder-museet har de siste årene drevet Setesdalsbanen.

Trygve Johansen, avdelingsleder for Setesdalsbanen. Foto: Kjartan Bjelland

Vedtok omstridt avtaleMandag vedtok styret i Stiftelsen Setesdalsbanen å akseptere en ny driftsavtale som har kommet i stand etter svært krevende forhandlinger mellom Vest-Agder-museet og stiftelsen. Avtalen ble vedtatt med fire mot tre stemmer.

De tre som stemte mot tilhører venneforeningen som nylig vedtok å gå imot forhandslingsresultatet. Venneforeningen mener avtalen firer på sikkerhetskrav, nedprioriteter vedlikehold og ikke stiller høye nok krav til dem som skal jobbe på banen.

Venneforeningens leder Anne Bergit Jørgensen tror Vest-Agder-museet vil slite med å bemanne toget i sommer. Medlemmer har tidligere i år satt seg opp på vaktplaner, men hun tror få vil stille opp når den omdiskuterte avtalen likevel er vedtatt.

Dyp grav for banen

Leder av Setesdalsbanens venneforening, Anne Bergit Jørgensen. Foto: Reidar Kollstad

— Nær sagt alle tjenestegjørende tilhører venneforeningen. Vi har sagt oss villig til å stille på tjenestelister denne sesongen, men det var fordi vi trodde forhandlingene skulle komme i havn. Når det ikke har skjedd, blir det vanskelig å motivere folk til tjeneste i sommer. De to første ukene kan gå, men deretter er tjenestelistene blanke, sier Jørgensen.Trygve Johansen tar venneforeningens standpunkt til etterretning.

— Hvis venneforeningen ikke klarer å få medlemmene til å stille opp slik at vi må kansellere i sommer, så graves det en dyp grav for banen. Om vi ikke klarer å presentere et tilbud for publikum, så er ikke vår eksistens berettiget, sier Johansen.

Lang konflikt

Setesdalsbanens venneforening har i lang tid vært i strid med Vest-Agder-museet. Konflikten toppet seg før nyttår da museet sa opp driftsavtalen.

Venneforeningen hevder de har blitt forsøkt skviset ut på sidelinjen og mener museet mangler kompetanse for å drive togbanen.

— De problemene de har beskyldt oss for å stå bak, har vi avdekket at i bunn og grunn er interne problemer i Vest-Agder-museet, sier Anne Bergit Jørgensen.

Museet hevder på sin side at venneforeningens medlemmer har drevet mobbing av museets ansatte.