KRISTIANSAND: – Vi har 46 busser på bussmetroen i Kristiansand, og alle 46 er mer eller mindre skadet på grunn av at de slår inn i fortauskanten på busstoppene, sier Trond Viktor Haugenes, teknisk sjef i Nettbuss Sør til Fædrelandsvennen.

– De mest kostbare skadene er i forbindelse dører som har blitt fastklemt, når de smeller inntil kanten på busstoppet. I noen tilfeller har dette ført til at vinduet i døren har eksplodert, fortsetter han, og påpeker at skadene koster betydelige beløp.

– Ødelegger bussene

I Fædrelandsvennens papirutgave onsdag, sa hovedvernombud Per Finn Bjørnhom i Nettbuss Sør blant annet at de nye busstoppene ødelegger bussene, fordi busslommene er utformet feil og kantesteinen er flere centimeter for høy.

– Bussjåførene vegrer seg for å kjøre inntil fortauskanten. Når de ikke kjører inntil kanten, så medfører det bekymring for at passasjerer kan skade seg, sier Trond Viktor Haugenes. Han forteller at busstoppene i Aust-Agder bygges med en annen høyde enn i Kristiansand.

– Derfor har ikke Nettbuss Sør disse problemene i Aust-Agder, påpeker han.

– Hvor mange busstopp i Kristiansand er for høye, tror du?

– Jeg vil tro at det dreier seg om alle nye busstopp bygget fra tidlig på 2000-tallet frem til nå, sier Haugenes. Anders Roger Øynes, administrerende direktør i Nettbuss Sør, understreker at selskapet gjentatte ganger har tatt opp problemet med for høye busstopp.

55 millioner

I slutten av mai i år skrev Fædrelandsvennen at det fra 1998 til 2011 er brukt 55 millioner kroner på nye, tilrettelagte bussholdeplasser i Kristiansand. Pengene er finansiert via bussmetrosatsingen, tilskuddsmidler fra staten gjennom såkalte BRA-midler og lokale egenandeler. I juni hadde 60 prosent av busspassasjerene et tilrettelagt busstilbud, det vil si at alle, også funksjonshemmede, kan bruke busstopp og busser.

– Ikke for høy

Mette Kirkhus Johansen er rådgiver for samferdsel ved regionalavdelingen i Vest-Agder fylkeskommune. Hun har vært ansvarlig for å gjøre bussholdeplassene i Kristiansand tilgjengelig for alle. Johansen sier at busstoppene er bygget etter en nasjonal standard, og at fylkeskommunen og Agder Kollektivtrafikk legger til grunn at Nettbuss Sør skal kjøre inntil perrongen med bussen.

– Det er feil at standarden på 16 centimeter er for høy. Denne standarden har vært gjeldene i mange år. Bussen Trafikkselskap var i sin tid med på å utforme malen i Kristiansand. Høyden har ikke vært et problem før, og høyden er heller ikke et problem nå. 16 centimeter er ikke for høyt — punktum, sier hun.