BJØRNDALEN: Fremtidens bydel i Kristiansand er opprinnelig to gårder, mest kjent for frukttrærne som var et yndet mål for epleslang for mange som vokste opp på Lund. Til høyre skimtes E 18. Foto: Reidar Kollstad
MILJØVENNLIG BYDEL: Kontorer og næringsbygg blir liggende som en skjerm mot E 18 for de 500 boligene i Bjørndalen. Store grøntområder energieffektive løsninger skal prege bydelen. ILLUSTRASJON: KAP ARKITEKTER/ RAMBØLL

KRISTIANSAND: — Vi håper det kommer noe som får folk til å løfte blikket litt, et innovativt boligområde der folk kan komme for å se og lære, sier kommunens tekniske direktør Ragnar Evensen, medlem av juryen som nå har kåret Fremtidens bydel i Kristiansand.

Opprinnelig var også Lumber og Hamrevann med i konkurransen. Bjørndalen vant fordi lokaliseringen er gunstig; lett synlig og tett på bussmetroaksen og UiA. Dessuten er prosjektet så godt som byggeklart.

For to år siden ble reguleringsplanen for det 70 mål store grøntområdet vedtatt, med drøyt 500 boliger samt 15.000 kvadratmeter butikker og kontorer som skal ligge som en skjerm mot E 18. ## - Venter i spenning

Fremtidens bydel skal være et pilotprosjekt innen bærekraftig utvikling og er en del av det nasjonale programmet Fremtidens byer.

— Jeg venter i spenning på å få vite mer om prosjektet i Kristiansand, uttaler Øyvind Aarvig fra Miljøverndepartementet, prosjektleder for samarbeidet mellom staten og landets 13 største byer

Etter at Bjørndalen er godkjent som pilotprosjekt av departementet, vil utbygger få tilgang på spesialkompetanse innen innovative løsninger. Departementet og Husbanken har til sammen bidratt med nærmere én million kroner til Fremtidens bydel i Kristiansand.

Halvert klimagassutslipp

— Målet er 50 prosent lavere klimagassutslipp enn i dag. Det skal føles som å bo i noe annet, men ikke mer spesielt enn at markedet ønsker boligene, påpeker Aarvig.

I Fremtidens byer skal man bygge tett så folk kan gå eller sykle i stedet for å kjøre. Med færre biler og veier, blir det også mer plass til sykkelstier og parker. Bydelen skal også ta i bruk ny velferdsteknologi slik at eldre kan bo lengre i egen bolig.

— Det skal bli et sted som inspirerer andre, der utbyggere fra Kristiansand og andre kommuner man kan komme og hente ideer, sier jurymedlem Grete Kvelland Skaara (KrF).

Hun leder byutviklingsstyret, som behandler saken neste torsdag, før formannskapet etter alt å dømme gir sin tilslutning til juryens vurdering.

Byggestart 2014

For å sikre realisme i prosjektet, har kommunen stilt krav om at søkerne er solide, private utbyggere. Ifølge entreprenøren Skanska Norge, som har kjøpt grunnen i Bjørndalen, planlegges byggestart første halvår 2014. I tillegg til store grøntområder skal beboernes biler gjemmes i parkeringskjellere. Det blir moderne avfallsløsninger og kort vei til busstoppet. Skanska har allerede solid erfaring med passivhus, som koster åtte prosent mer å bygge, men er langt billigere å eie.

— Vi tar sikte på å bygge mellom 50 og 100 nye boliger i året. Området skal bli tigjengelig for alle, ikke kun for eldre eller bare småbarnsfamilier. Det tilrettelegges i form av funksjoner og kvaliteter som uteareal, lekeplasser og badestrand ved Vollevannet, opplyser prosjektsjef Ole Morten Helland.

Fremtidens bydel skal ikke bli en kopi av utstillingen Bygg for fremtiden, etablert på Hånes i 1984, som består av til dels svært kreative hus som i sin tid vakte oppsikt.