KRISTIANSAND: — Jeg blir egentlig ikke så påvirket av kampanjer og nye lanseringer, forteller Sven Iver Lindeland på handletur, mens han kikker på den nye saften fra Fanta.

Butikksjef på Rema 1000 Vågsbygd, Erik Schellhorn, forteller at enkelte av de nye produktene selger godt.

— Vi har solgt veldig bra av noen ting. Kvikklunsj-platen på 200 gram for eksempel, kommer nok til å bli en hit, konstaterer han.

Han forteller videre at mange kunder viser interesse for de nye varene, og at merkevareindustrien har satt spesielt fokus på å lansere nye produkter i år.

— De ser nok mye på prisen på de nye varene, i tillegg er folk spente på hva de nye produktene er, forteller han.

Lindeland syns ikke fruktkjøttet i bunnen av fantaflasken så veldig delikat ut, før han så opp på plakaten.

— Åja, det er råsaft. Kanskje jeg prøver den når jeg har drukket opp saften hjemme, sier han.

Schellhorn forteller at det er vanskelig for nye produkter å lyktes på markedet.

— Omlang 80 prosent av de nye varene forsvinner i løpet av et års tid, forteller han, og legger til at de enda ikke har fjernet noen varer for å gjøre plass til nye.

En av produktene som ble tatt av markedet fra nyttår, var ”sitronpepper og halvsalt” fra Sørlandschips. Det var ikke så populært blant befolkningen, og en Facebook gruppe er allerede opprettet for å prøve å få smaken tilbake.

Schellhorn tror likevel at en del av produktene vil bli veldig populære.

— Vi har hatt et vanvittig salg av indrefilet av kylling allerede. På en og en halv uke har Rema 1000 solgt 2,2 millioner av dette produktet, sier han.

Også Coop Extra Tangvall merker at de nye produktene har gjort sin ankomst.

— Vi har fått inn mye nytt, mellom 150 og 200 produkter. Så akkurat nå er det litt arbeid med å finne plass til de, forteller butikksjef ved Coop Extra Tangvall, Thomas Karlsen.