KRISTIANSAND: Januar og februar var brutale måneder for Nettbuss i Kristiansand. Agder Kollektivtrafikk AS (AKT) har gitt selskapet gebyrer på 720.000 kroner for kontraktbruddene. I tillegg må Nettbuss betale 248.329 kroner som erstatning for et ukjent antall kilometer som ikke er kjørt på grunn av innstilte ruter. Til sammen blir det 968.329 kroner.

Hemmeligholder bøtene til Nettbuss

Dette er kontraktbruddene:

  • Tre ganger kjørte Nettbuss med feil materiell (3000 kroner per gang) – 9000 kroner. E

  • En gang kjørte bussen med feil destinasjonsangivelse – 1000 kroner.

  • Ni ganger lot Nettbuss være å varsle om forsinkelser (10.000) – 90.000. * 50 bussruter ble innstilt (10.000) – 500.000. * 40 ganger har bussen vært mer enn ti minutter forsinket (3000) – 120.000. ## Bedre tilbud

Beløpet blir imidlertid ikke netto penger ut av kassen for Nettbuss Sør. Oppdragsgiveren AKT har bestemt at beløpet skal brukes til å styrke busstilbudet.

– Vi har fått satt opp ekstrabusser til Randesund og Vennesla, og vi forsterker rutetilbudet kontinuerlig, opplyser administrerende direktør Siv Wiken i AKT.

Etter å ha fått tidenes bot, kommer pengene tilbake til Nettbuss. Det er selskapet glad for:

– Dette er en kostnad for oss. Men vi synes det er bra at AKT velger en strategi som gjør at pengene kommer kundene til gode, sier administrerende direktør Anders Roger Øynes i Nettbuss Sør.

Problemer

Nettbuss Sør overtok bussdriften i Kristiansand etter Bussen Trafikkselskap fra nyttår. Mye snø, ulykker og ran har vært nevnt som årsak til problemene selskapet fikk. På de verste dagene kom det inn flere hundre klager fra kunder som ventet på bussene som ikke kom. Men Nettbuss Sør betaler kun for de feilene selskapet selv er ansvarlig for. Forsinkelser som følge av dårlig brøyting, ulykker og kø på veiene er ikke blant disse.

– I fremtiden vil kontraktene få oppstart sommerstid, slik at vi slipper oppstart i de vanskeligste vintermånedene, sier Siv Wiken i AKT.

– Klagene fra kundene har vært verdifulle for å forbedre oss, sier Øynes i Nettbuss Sør.

Økning

Samtidig som kundene klaget i vinter, økte antall busspassasjerer. I januar økte passasjertrafikken med 7 prosent, i februar 1,8 prosent fra året før.

– Nå leverer vi varene. Vi tror ikke gebyrene blir en del av agendaen fremover. Vi er veldig positivt overrasket over tallene. Kundene opplevde tilbudet som dårligere, men sto oss bi. Det er vi utrolig takknemlig for, sier Øynes.