Skriv din mening nederst i saken.

AGDER: — Jeg har aldri opplevd en forsker som på så usikkert grunnlag trekker en sammenheng, sier stortingsrepresentant Dagrun Eriksen (KrF).

Det sier hun i lys av gårsdagens presentasjon fra Thore Karlsen fra Agderforskning. Karlsen la under KS-konferansen torsdag fram utvalgte funn fra en større undersøkelse i Agders 30 kommuner. Én konklusjon var at barnehagebarn gjør det bedre på skolen enn dem uten denne bakgrunnen. Dette er baserte Karlsen på at kommunene på Sørlandet med best barnehagedekning i 1999, hadde den mest skoleflinke elevmassen ti år seinere.

Avvisende

– Om jeg skal ta på meg forskerhatten, så kjøper jeg ikke statistikken. God barnehagedekning er det gjerne i kommuner med god økonomi, kommuner som setter av mer penger til skolene. Her henger alt sammen med alt, sier Eriksen.

Hun vil på ingen måte avskrive kontantstøtten til hjemmeværende foreldre som partiet var aktivt i å innføre.

— Andre forskere har framhevet hvordan foreldres engasjement i barnas liv kan gi bedre skolekarakterer, kvitterer Eriksen overfor Agderforskning.

Vil vite mer

I ett punkt er hun enig med Karlsen: Sammenhengene er interessante.

— Jeg støtter ham i å finne mer ut av dette. Vi i KrF er for eksempel veldig interesserte i hvordan kontantstøtten slår inn for barn mellom 0 og 3 år. Det vi ikke må gjøre, er å bruke denne forskningen for å si at barnehage er obligatorisk. Det fins individuelle forskjeller, og ikke alle barn trives i en barnehage, sier hun.