KRISTIANSAND: — Det er enormt viktig at vi har en slik alarmtelefon for barn og unge, fordi vi vet at barnevernet har veldig ulik kapasitet ulike steder i landet. Jeg ser at telefonlinja her kan være spesielt nyttig for barn som ikke har en akuttberedskap i sitt område, sier Lysbakken til Fædrelandsvennen.

Barnas Alarmtelefon, som drives av barnevernsetaten i Kristiansand kommune, fungerer som en landsdekkende telefonsentral når barnevernskontor i andre kommuner har stengt. Til sentralen ringer barn og unge som blir utsatt for vold, seksuelle overgrep eller som har andre problemer som de behøver hjelp til å takle.

— Gjennom alle disse årene i barnevernstjenesten har jeg lagt merke til at ting ofte går galt etter klokka 15.30 fredag ettermiddag, eller på kvelds- og nattestid. Det å kunne bidra til å gi barn og unge hjelp når andre har stengt, det føles godt, sier Jostein Nesse, sosialkurator og én av dem som bemanner alarmtelefonen i Kristiansand.

Praktisk hjelp senest lørdag

— Nå i helga fikk vi en sterk telefon fra en jente på 12 år, som gråt i telefonen. Hun var på besøk hos ei venninne. Hun turde ikke gå hjem, fordi hun over lengre tid var blitt utsatt for vold i hjemmet. Da tok vi kontakt med beredskapsvakta hos barnevernet i hennes hjemkommune. Det som begynte med en telefon til oss i Kristiansand, endte med akuttplassering i beredskapshjem for jenta samme kveld, forteller Nesse.

Stort behov

Totalt har rundt 4400 barn og unge ringt linja siden den åpnet i juni i fjor. I overkant av halvparten av oppringningene har blitt sluset til Kristiansand, hvor telefonen er bemannet av barnevernsfolk døgnet rundt.

— De ansatte her i Kristiansand imponerer meg, og de gjør en fantastisk jobb. Det er ikke uten grunn at denne landsdekkende alarmtelefonsentralen er lagt hit til Kristiansand. Det er fordi barnevernsetaten her har veldig flinke og engasjerte medarbeidere. Jeg føler meg trygg på at alarmtelefonen er i gode hender her i byen, sier Lysbakken.

Stolt leder

— Det er veldig hyggelig å få så god tilbakemelding på den jobben vi gjør. Også jeg synes det er all grunn til å rose mine ansatte – jeg er helt enig i at de gjør en fantastisk jobb, sier leder for Barnas Alarmtelefon, Monica Brünner, til Fædrelandsvennen.

Vil ha flere telefoner

Brünners fokus fremover, etter at telefontjenesten nå har vært operativt i snart ett år, er å øke unges kjennskap til telefonlinja.

— Vi jobber målrettet og aktivt inn mot kommuner, skoler, menigheter og barne- og ungdomsforeninger for å få dem til å markedsføre tjenesten bedre. Der har vi fortsatt en jobb å gjøre, innrømmer Brünner.