KRISTIANSAND: — Det betyr alt for havneutviklinga som bystyret har bestemt. Dette var ei beslutning som var helt nødvendig for at de planene kan realiseres, sier havnedirektør Stein E. Haartveit til NRK Sørlandet.

Havnedirektør Stein E. Haartveit. Foto: Kjartan Bjelland

I tillegg til boliger planlegger Havna å bygge barnehage, parkanlegg og næringsarealer i området— Når alt er ferdig, ser jeg for meg en helt ny bydel og havnefront i området fra dagens ferjeterminal og til Silokaia. En levende bydel med blanding av bolig og næring, sa havnedirektør i Kristiansand, Stein E. Haartveit, til Fædrelandsvennen i september i fjor.

Tidligere har Haartveit uttalt at Aker Brygge i hovedstaden har vært en vikitig inspirasjonskilde når planleggerne har hatt Silokaia på tegnebrettet.

— Da får vi et nytt bilfritt byområde i Kristiansand, med mange leiligheter og mye næring i første etasje. Anslagsvis skal det bygges 690 leiligheter og litt over 12 000 kvadratmeter til næring, som restauranter og kontorer og lignende, sier Haartveit til statskanalen.

Endelig reguleringsplan behandles i vinter, og havnevesenet satser på å tjene omkring en halv milliard på gigantprosjektet. Pengene skal gå til utbygging av ny havn på østsiden av byen.

— Hadde vi ikke fått penger til å gjennomføre prosjektet på Kongsgård/Vige, så hadde vi ikke fått tillatelse til å gjøre det vi skal nå. Vi har sagt at vi trenger anslagsvis 600 millioner kroner fra Silokaia for å gjennomføre prosjektet, sier Haartveit.