Det var tidligere denne uken at Statens vegvesen viste frem en aminasjonsfilm om hvordan de tenker seg byggingen av fergefri E39 langs Vestlandet fra Kristiansand til Trondheim, skriver Adressa.no.

Planene, som er kort omtalt på Adressa.no, inkluderer kryssing av ikke mindre enn åtte fjorder. Spesielt utfordrende er Sognefjorden, der en en vil være vesentlig lenger enn noen annen bro som er bygget.

Navarsetes drøm

«Kyststamveien er livsnerven på Vestlandet. Drømmen min er en trygg, fergefri kyststamvei fra Kristiansand til Trondheim.»

Det sa SP-leder Liv Signe Navarsete da hun var samferdselsminister. Hun ga Statens vegvesen i oppgave åutrede potensialetsom en fergefri vei ville ha for bosetning og næringsliv, og hvilke tekniske utfordringer man ville stå overfor.

Mange prosjekter i gang

En rekke prosjekter er i gang langs denne veistrekningen, og flere er foreslått i forslaget til ny Nasjonal transportplan som skal behandles i Stortinget til våren. Dersom bevilgningene økes med 45 prosent eller mer kan det bl.a. bli grønt lys for bro over Boknafjorden i Rogaland, som ved siden av Bjørnefjorden en halv time sør for Bergen regnes som de to største hindrene.

Også strekningen Lønset – Hjelset i Møre og Romsdal like øst for Molde kan få grønt lys.

Tenker også jernbane

Aftenposten har omtalt dokumentet «Visjon Vestlandet 2030» for en InterCity jernbanelinje mellom Stavanger og Bergen, som næringsinteresser som Bergen Næringsråd sto bak.

«Befolkningsgrunnlaget i millionregionen mellom Bergen og Stavanger er større enn for togstrekningene som nå planlegges utbygget på Østlandet» , heter det i dokumentet.

En av ambisjonene er å planlegge jernbane parallelt med en ny og modernisert E39.

Strekningen skal være fergefri, noe som krever både broer og tunneler. Hver kilometer vil koste gjennomsnittlig 311 millioner kroner, men store innsparinger kan gjøres nettopp ved samkjøring med veiutbygging, ifølge dokumentet.

Høyest verdiskapning i Norge

I samme dokument påpekes det verdiskapingen i Vestlandsregionen er høyest per innbygger i Norge. Videre at de seks vestlandsfylkene står for halvparten av landets eksport, også om man trekker fra olje og gass.